Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg begynner i ny jobb som reisende selger og kommer til å kjøre mellom 30.000 og 50.000 kilometer i året. Jeg kan få Skoda Octavia 1,6 TDI som firmabil. Men jeg kjenner at jeg ikke er "helt der", selv om de andre gutta som kjører disse er veldig godt fornøyd.

Jeg kan også kjøpe min egen bil og kjøre på godtgjørelse. Bør ha en SUV / stasjonsvogn, men trenger ikke veldig stor. Komfort, gode seter og gode kjøreegenskaper og opplevd kvalitet er viktig for meg. Gjerne tysk bil.

Så til spørsmålet: hva kjøper jeg. Bensin /diesel/ adbar hybid – ny eller brukt? Kunne du kommet med noen gode og begrunnede tips? Mvh. Kjell A.(Spørsmålet er noe forkortet)

Benny svarer:

Heisann! Her kommer det til å bli noen timer i bilen, ja. Da er det viktig å ha en bil som man trives med.

Jeg tenker at økonomi er veldig viktig her om regnskapet skal bære seg sånn noenlunde. Mitt svar vil derfor fokusere mye på nettopp det.

I ditt sted ville jeg kjøpt en 1 - 2 år gammel bruktbil, med lav kilometerstand. Da får du en nye, fin, moderne og sikker bil, samtidig som den verste avskrivingen er tatt.

Den ville jeg kjørt i ca 2 år. Da er fortsatt bilen rimelig ny og moderne – og du vil få greit med penger igjen for den.

Les også: – Jeg er sjokkert over forbruket!

En par år gammel Mercedes C-klasse med diesel er heller ikke noe dumt valg, men dropp hybridutgaven.  
En par år gammel Mercedes C-klasse med diesel er heller ikke noe dumt valg, men dropp hybridutgaven.  

Dropp ladbar hybrid

En ladbar hybrid vil være skivebom her, så den ryker aller først ut. De ladbare bilene fungerer best på småkjøring, og når man kan lade hyppig. Med mye langkjøring blir det motsatt.

Jeg hadde her helt soleklart valgt en bil med dieselmotor, men ikke for stor pga forbruk. Sist jeg fylte var prisdifferansen 1,90 kroner i dieselens favør. Når man i tillegg vet at en dieselbil gjerne bruker vesentlig mindre drivstoff enn en ditto bensinbil, så bør det valget være enkelt. Her er faktisk dieselbil det eneste fornuftige valget mener jeg.

Jeg tror også at det er smart å kjøpe litt nøkternt med tanke på motorstørrelse. Du får sikkert en del langkjøring og min mening er at en 2-liter diesel på 130 - 160 hk duger mer enn nok. De går helt greit og har et humant forbruk, om man kjører fornuftig.

Jeg hadde også valgt en vanlig stasjonsvogn framfor en SUV. Både forbruk og kjøreegenskaper er bedre i en vanlig stasjonsvogn. Jeg tenker biler som BMW 320D, Audi A3 Sportback eller A4 2,0 TDI, eller Mercedes C-klasse CDI.

Jeg tror alle disse vil oppfylle dine krav om komfort, seter, og opplevd kvalitet. I tillegg er dette biler som holder seg greit i pris den dagen du skal selge igjen.

Ønsker lykke til med valg av bil – og i ny jobb.

Les også: Tre drømmebiler – men hvilken bør du velge?

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Video: Helt nye BMW 5-serie stasjonsvogn ser du her: