Varebil-utgaver av personbiler har det blitt langt færre av i det norske markedet de siste årene.

Vi skal ikke mange år tilbake før disse bilene solgte i store antall. Men nye og strengere regler satte en stopper for flere av dem.

Derfor er det nok for mange en etterlengtet nyhet når Peugeot nå lanserer toseters varebilversjon av sin populære SUV, 5008.

Plass til Statskassen

Oppskriften er som tidligere: Man tar en standard bil, hiver ut baksetene og gjør andre nødvendige ombygginger for å få plass til den særnorske oppfinnelsen som går under navnet Statskassen. Dette er en imaginær, rettvinklet kasse med lengde 140 cm, bredde 90 cm og høyde 105 cm. Går ikke denne inn, blir bilen heller ikke godkjent som varebil. Men det har altså Peugeot klart.

Dermed kan du kjøpe 5008 på grønne skilter. Prisene starter på rundt 250.000 kroner, det er 50.000 mindre enn femseter med samme motorisering.

Skillevegg og grønne skilter, dermed er 5008 varebil etter det norske avgiftssystemet. 
Skillevegg og grønne skilter, dermed er 5008 varebil etter det norske avgiftssystemet. 

Leser spør: – Hvorfor har noen biler grønne skilter?

Fullt momsfradrag

– Basert på den raske suksessen med både 3008 og 5008, har vi valgt å tilby denne varebilen. Segmentet er lite i dag, men vi satser på å bli markedsleder på SUV-varebil og vi skal skape dette segmentet og prisklassen med 5008, sier Stian Gihle som er PR- og informasjonsansvarlig i PSA Norge.

Én ting er at prisen går ned. På varebiler er det også fullt momsfradrag for næringsdrivende, det gjelder både for kjøp og drift av bilen.

Det gjør det ekstra gunstig å velge en bil som dette i næring.

Dette er vel neppe firmabilen til den lokale steinknuseren, men varerommet gir bra med plass.
Dette er vel neppe firmabilen til den lokale steinknuseren, men varerommet gir bra med plass.

Mange smutthull: Ambulanse ble cabriolet – sportbil ble pickup!

Bygges om i Fredrikstad

– Vi mener at varebilversjonen av 5008 vil passe godt for de som kjører langt og vil ha det komfortabelt, samtidig som de også har et stort varerom tilgjengelig. Salgsmålet ligger på mellom 300 og 400 biler i et fullt salgsår, sier Gihle.

Selve ombyggingen gjøres i Norge, nærmere bestemt hos Lafinto i Fredrikstad.

De har lang og solid erfaring i å bygge om og skreddersy biler.

Får med baksetene

Ingen tvil: Peugeot 5008 har fått grønne skilter!
Ingen tvil: Peugeot 5008 har fått grønne skilter!

– Hvordan er reglene for å bygge den om til personbil igjen hvis man skulle ønske det?

– Ombyggingen er fullt godkjent fra fabrikk og bilen kan bygges om til femseters personbil når kunden ønsker det. Selv om vi registrerer den som varebil, er den fortsatt typegodkjent som personbil, derfor er dette mulig. Avgiften synker for hvert år bilen er registrert som varebil, etter 30 år er den nede i null. På 5008 med 120-hesters dieselmotor, koster ombygging i dag rundt 100.000 kroner – med null fradrag. Etter ti år er avgiftene nede i rundt 11.000 til 12.000 kroner, opplyser Stian Gihle.

Alle som kjøper 5008 som varebil, får for øvrig også med de originale baksetene.

En annen ombygging: Her kan du spare nesten 200.000 kroner