Få biler har skapt mer furore i Norge enn det elbilen Tesla Model S gjorde da den entret landet for fire år siden.

At folk i små rare elbiler med høyst begrenset rekkevidde og uten varmeapparat fortjente avgiftsfritak, gratis bom, parkering, lading og tilgang til kollektivfeltet var én ting.

Men da dette luksusflaket av en amerikansk fikk de samme godene. Ja – så satte det sinnene i kok hos mange. Diskusjonene gikk høyt.

Nå triller snart 13.000 slike biler lydløst rundt på norske veier. Tesla Model S har blitt et dagligdags syn i mange deler av vårt langstrakte land. Den satte en helt ny standard i elbil-klassen og flere og flere innser at elbilene, dyre eller billige, trolig har kommet for å bli.

Det samme som to Toyota Prius, eller en halv Porsche Panamera

Den billigste Tesla Model S heter 75 – kort og godt, og koster nå 597.100 kroner.

Model S 75. Kort og greit. Det betyr i praksis 320 hk og  480 km (teoretisk) rekkevidde. 
Model S 75. Kort og greit. Det betyr i praksis 320 hk og 480 km (teoretisk) rekkevidde. 

For å sette det litt i perspektiv: Det er omtrent det samme som to Toyota Prius eller en Volvo S90 D4, en Mercedes 220 CDI med litt utstyr, eller som en litt godt utstyrt VW Passat Alltrack – eller halvparten av hva en Porsche Panamera hybrid koster.

For den prisen får du 2.108 klio og tett på fem meter med Tesla, og en teoretisk rekkevidde på 480 kilometer i følge NEDC-normen. Mens bilens egen kjørecomputer oppgir mer realistiske 380 kilometer når den er full-ladet.

Du får også fem fullverdige sitteplasser, to bagasjerom på til sammen 895 liter i følge Telsa selv.

Les også: Derfor er Teslas SUV, Model X, ulik alle andre

Rask

Du får også 320 elektriske hestekrefter og et dreiemoment på 440 Nm som er tilgjengelig fra første omdreining. Det sender bilen fra 0-100 km/t på kjappe 5,8 sekunder og som byr på en toppfart så vidt over 200 km/t.

Selvfølgelig er den innvendig utstyrt med den store skjermen som på mange måter er Tesals varemerkeg.

Men til denne prisen må du nøye deg med bakhjulsdrift, interiør i stoff (pluss 27.300,- for skinn) og får ei heller med vinterpakke (Pluss 8.700,-), som inkluderer varme i rattet og baksetene.

Tesla: Om to år kan du sove bak rattet

Du kan bli eier av splitter ny Tesla Model S til under 600.000 - så vidt det er... 
Du kan bli eier av splitter ny Tesla Model S til under 600.000 - så vidt det er... 

Fra 400.000 kroner brukt

Hvordan det hele fungerer i praksis skal vi finne ut denne uken, da vi har nettopp en Tesla Model S 75 på test, dog med litt utstyr innabords.

Om du fortsatt synes det er mye penger for bil som hverken broomer eller har eksosrør, så kan du få brukte Model S ned mot 400.000 kroner nå.

Enten en P85 som har gått over 100.000 km eller en Model S 60, med lite batteri og dertil kortere rekkevidde som har gått rundt 50.000 kilometer.

Les også: Tesla har enda større planer - sjekk denne

Se video: Teslan kjører og parkerer av seg selv