Her får du super-sjelden bruktbil til konkurspris

Dette er en framtidig klassiker.

MG ZT er ikke en bil du ser i trafikken hver dag, men nå kan du sikre deg et eksemplar. Faksimile fra AutoDB.  
MG ZT er ikke en bil du ser i trafikken hver dag, men nå kan du sikre deg et eksemplar. Faksimile fra AutoDB.  

Her snakker vi om en ganske sjelden bil i bruktmarkedet. Faktisk noe så sært som en MG ZT.

Det er i utgangspunktet en litt mer sporty utgave av Rover 75. En bil som vakte stor og berettiget oppsikt da den ble lansert høsten 1998.

Dette var litt "folke-Jaguar", med klassiske, lekre engelske linjer og aristokratisk karisma. Bilen solgte da også godt, til engelsk bil å være, før folk oppdaget at den dessverre ikke var verdens beste bil.

MG ZT kom til verden i det Rover-konsernet gikk inn i sin siste fase, den som til slutt endte med konkurs.

Sporty fokus

På MG ZT er understellet strammet opp og kjøreegenskapene er mer sportslige enn på Rover 75. Dessuten gjorde Rover-designerne noen små endringer både utenpå og inni – som gjør at ZT ser tøffere og mer sporty ut.

Hvor mange som ble solgt i Norge vet vi ikke, men det dreier seg nok ikke om mer enn noen titalls eksemplarer. Den kom både som sedan og stasjonsvogn.

Bilen på disse bildene er en 2004-modell som har gått 190.000 kilometer. Prisen er 65.000 kroner, pluss omregistreringsavgift. For den prisen får du en bil som er såpass spesiell at naboen neppe får maken.

Bilen selges i Narvik, skal være i god stand og er EU-godkjent fram til sommeren 2018.

LES MER: Ti år siden dette bilmerket gikk konkurs

MG ZT bygger i utgangspunktet på Rover 75, men har en litt tøffere framtoning. Faksimile fra AutoDB. 
MG ZT bygger i utgangspunktet på Rover 75, men har en litt tøffere framtoning. Faksimile fra AutoDB. 

Se hele annonsen og alle bildene her:

Ikke verdens beste bil

MG ZT og Rover 75 hadde sine styrker, men også noen svakheter. Særlig er motoren i den kategorien. 1,8-literen er befengt med mye problemer og det finnes vel knapt en bil igjen hvor topplokk, toppakning og turboen ikke er byttet. Minst en gang.

Det er med andre ord på plass med den skikkelig gjennomgang før man kjøper seg en slik bil.

Men modellen tar igjen mye på sjarm, særegenhet og sjel. Kommer man over et godt eksemplar, så er dette definitivt en bil som er vel verdt å ta godt vare på. Vi snakker helt klart om en framtidig klassiker her.

LES OGSÅ: Roveren nektet å starte da kjøper kom for å hente

Range Rover gjør det bra, se deres siste modell i videoen under: