De skal filme bilen din når den er på verkstedet

Målet er mer fornøyde kunder.

Ford går nye veier for å holde kundene oppdatert når bilen er på verksted, de filmer rett og slett gjennomgangen av den og sender det til bileieren.
Ford går nye veier for å holde kundene oppdatert når bilen er på verksted, de filmer rett og slett gjennomgangen av den og sender det til bileieren.

Å ha bilen på verksted er ikke alltid like hyggelig. Her kan det dukke opp uventede og store reparasjoner – og da går tusenlappene fort avgårde.

Uenighet rundt reparasjoner og regninger er heller ikke uvanlig. Dette er noe bilbransjen jobber hardt med å unngå, og de siste årene har vi sett flere nye konsepter innenfor kundebehandling.

Nå lanserer Ford et nytt. De har nemlig startet innføringen av Ford Video Check i Norge. Dette gir kundene mulighet til å få se video fra bilmekanikerens gjennomgang av bilens tilstand, og godkjenne eventuelle reparasjoner.

Moderne innslag

– Mange kunder har dessverre ikke anledning til å delta på en gjennomgang av bilen med våre servicerådgivere. Vi tar derfor i bruk video for å kommunisere med kunden, på deres premisser. Vår erfaring så langt er at dette skaper en unik, interaktiv og ærlig dialog mellom verkstedet og kunden. Kundene verdsetter videoene svært høyt og opplever dette som et moderne innslag fra en ellers litt tradisjonell bransje, sier direktør for servicemarkedet hos Ford Motor Norge, Marius Revhaug.

Videoen vil bli tatt mens bilen er på verkstedet for å vise kunden eventuelle uforutsette reparasjonsbehov, eller for å gi en generell tilstandsrapport. Dette skal sikre økt åpenhet rundt bilservice og eventuelle uforutsette reparasjoner.

Dette er viktigst når vi har bilen på verksted

Godkjenne arbeidet

Kunden vil få videoen tilsendt på mail eller SMS og kan se på den på alle digitale plattformer (telefon, nettbrett og PC). Eventuelt avdekket merarbeid vil være priset og kunden kan godkjenne arbeidet og priser direkte i den tilsendte løsningen.

– En positiv serviceopplevelse er grunnleggende for å sikre merketilfredshet og lojalitet, både for gjenkjøp av bil, deler, tilbehør og tjenester. Vår erfaring er at kundene ser på videoen i løpet av kort tid og i stor grad godkjenner alt identifisert merarbeid da de selv har sett og fått forklart reparasjonsbehovet i videoen, sier Revhaug.

Brooms bilekspert Benny Christensen har mange år bak seg i bilbransjen, som både bilmekaniker, verksmester og kundemottaker. Han hilser tiltak som dette velkommen:

Derfor er det så dyrt å ha enkelte biler på verksted

Tøff konkurranse

– Ja, alt som gjør det tryggere og mer forutsigbart for kundene, mener jeg er bra. Man er jo på mange måter prisgitt at verkstedet oppfører seg seriøst og ikke reparerer mer enn nødvendig. Som kunde er det ikke lett å overprøve deres vurderinger. Nå tror jeg også at de aller, aller fleste aktører i bransjen oppfører seg skikkelig og seriøst. Da er det også bra at man kan gjøre ting som denne videoløsningen, mener Benny.

– Her spiller det vel også inn at det er tøff konkurranse mellom verkstedene?

– Helt klart. De siste årene har vi fått store og tunge aktører som har tatt markedsandeler fra merkeverkstedene. Mye av konkurransen har gått på pris, men tiltak som dette viser også at man er villig til å tenke nytt og bredere. For en bilforhandler er det utrolig viktig å ha lojale kunder. Det gir penger i kassa og gode muligheter for nye salg. Derfor må man også strekke seg lenger for å holde på kundene og sørge for at de er fornøyde, sier Benny.

LES OGSÅ: Liten skade sender 700 biler på verksted – hver dag

Slik fungerer det: Se video under