Lancia Aurelia B24 Spider må være noe av det mest elegante på fire hjul fra femtitallet, men kun 240 eksemplarer ble laget, og av disse ligger 50 på havets bunn sammen med et legendarisk skipsvrak.

Eller gjør de nå det? Kanskje er historien en smule overdrevet?

Men før vi kommer så langt, må vi se på hva som var så gjevt med denne modellen.

Lancia Aurelia ble utviklet på slutten av førtitallet, med legendariske Vittorio Jano som sjef for utviklingen. Bilen fikk en V6 under panseret, og skal visstnok være den første produksjonsbilen med V6, selv om mange andre biler hadde hatt V6-motor lenge før den tid, inkludert amerikanske Marmon på tidlig 1900-tall, men dette ble aldri store produksjonsserier.

Made in Taiwan

Uansett, i bilverdenen skal man være ekstremt forsiktig med å si at noen var «først», for noen var alltid førstere enn først.

I 1950 kom den første Aurelia for salg, B10 Berlina, med en 1754 ccm versjon av motoren. I 1951 kom en 1995 ccm versjon med 75 hk kalt B21, og en todørs coupe kalt B20 GT kom samme år. En ny B22 Sedan kom i 1952, før den virkelige godbiten kom i 1954: En nydelig åpen B24 Spider, som var mekanisk lik B20 GT.

Designer-legenden Pininfarina sto bak bilen, som så aldeles praktfull ut med taket nede. Med taket oppe var ting derimot ikke like rosenrødt. Ikke at bilen ble stygg, men tøytoppen var av type «Made in Taiwan» anno 1974-kvalitet, og vinduene som fulgte med kunne ikke rulles ned og ga elendig utsyn.

Det gjorde at man fikk mengder av klager, og etter bare 240 produserte eksemplarer ble Spider erstattet med B24 Convertible i 1956.

Pen og klassisk, alt det en ekte roadster skal være. 
Pen og klassisk, alt det en ekte roadster skal være. 

Nå kommer luksusbilen deres til Norge

Den hadde vinduer som kunne sveives ned, ventilasjonsruter og en mer komfortabel sittestilling. Men dessverre ble panorama-frontruten erstattet med en konvensjonell frontrute, og kromfangerne ble i ett stykke, i stedet for å være delt.

Den nye modellen var riktignok bedre, og ble laget i 521 eksemplarer, men det er Spider som er den mest attraktive modellen på auksjons-markedet. I 2014 ble en restaurert Aurelia Spider solgt for 1.8 millioner dollar på auksjon i USA.

Andrea Doria

I tillegg kommer den berømte myten om alle Aureliaene som gikk ned med SS Andrea Doria. Det italienske skipet ble sjøsatt 16. juni 1951, og tok jomfruturen 14. januar 1953. Hun ble øyeblikkelig Italias stolthet, og var det raskeste og største italienske passasjerskipet med en lengde på 213 meter, og en passasjerkapasitet på 1241 passasjerer. Men 25. juli 1956 gikk det galt.

På vei mot New York (utenfor kysten av Massachusetts), kolliderte Andrea Doria med det svenske skipet MS Stockholm som var på vei østover i tykk tåke. Stockholm rant inn i styrbord side på Andrea Doria, som resulterte i et stort hull, slik at vannet fosset inn.

Det medførte en sterk slagside mot styrbord, og gjorde at halvparten av livbåtene ikke kunne brukes. Evakuering begynte umiddelbart, og siden MS Stockholm fortsatt var manøvreringsdyktig, kunne man frakte passasjerer dit, samt til andre skip som var i nærheten. Heldigvis var forholdene på sjøen fine, slik at bare 46 mennesker omkom, mens 1663 passasjerer ble reddet.

Et farlig vrak

Noe som ikke ble reddet derimot var bilene om bord. Skipet hadde plass til 50 biler, og en av disse var konseptbilen Chrysler Norseman. Den var på vei til USA etter å ha blitt bygget ferdig av Ghia i Italia, og skulle vises på utstillinger i Statene.

I tillegg til denne fantes det vanlige produksjonsbiler, blant annet en del Lancia Aurelia Spider. Og det er her ryktene med årene har tatt helt av. Hvor mange slike Spidere var egentlig med SS Andrea Doria?

Denne bilen ser du ikke hver dag! Men myten om 50 biler på havets bunn stemmer nok ikke.
Denne bilen ser du ikke hver dag! Men myten om 50 biler på havets bunn stemmer nok ikke.

Dette beviset bør du ha i hanskerommet

Med tanke på at et låvefunn gikk for 800.000 dollar på auksjon i 2014, skjuler det seg enorme verdier nede i havdypet om bord det italienske skipet som ligger på 50 meters dyp. Det gjør at vraket kan nås av dyktige dykkere, og skipsvraket omtales ofte som «dykkingens Mount Everest».

Vanskelige strømforhold, mengder av garn og tynne fiskeliner (som man lett setter seg fast i), samt dybden og et ustabilt vrak, har gjort at minst 16 dykkere har mistet livet i forsøket på å undersøke skipet.

En håndfull biler

Man skulle kanskje tro at skipsregistre forteller hvor mange biler som var om bord, men ingen har så langt klart å finne noen papirer som viser dette. Imidlertid kjenner jeg til folk som har pratet med dykkere som har vært nede ved vraket, og de forteller at det maks dreier seg om ti biler om bord på Andrea Doria.

Av disse er det én Porsche og to engelske sportsbiler, slik at man med konseptbilen Chrysler Norseman, maksimum prater om seks Lancia Aurelia Spider. I tillegg er bilene om bord så oppspist av tidens tenner, at det ikke ville vært noe poeng i å prøve å berge dem.

Dermed kan vi avkrefte myten om at det var 50 Aurelia Spider om bord Andrea Doria.

Det blir ikke så mye tøffere enn dette på fire hjul