Ser du hva som gjør bilen til den eneste av sitt slag?
Ikke alle bestilte Ferrarien sin i rødt...
70-tallet var en herlig tid for de som likte en fargerik tilværelse. Ser man på bilder av bilparken i de dager, vil man se parkeringplasser fulle av gule, røde, oransje, grønne og brune biler. Denne fargerike tiden gjorde også at de fleste bilfabrikanter kunne tilby sine modeller i en omfattende fargeflora.
Blant disse finner vi også Ferrari. Selv om de fleste kundene da som nå helst kjøpte sin bil i rødt, var det også mange som bestilte Ferrari i gul, hvitt, sølv, brunt, sort, blått eller oransje for å nevne noen farger.
Men det fantes også et fargevalg kalt Verde Germoglio, en slags gulgrønn farge, som kanskje mer bringer tankene til en Datsun enn en Ferrari. Noen få Ferrari-kunder valgte fargen, og jeg har sett både Dino, 365 GTB/4 og Dino 308 GT4 i Verde Germoglio. Men jeg har aldri sett en Berlinetta Boxer i denne fargen. Før nå...
Det var nemlig Verde Germoglio som Ferrari Berlinetta Boxer nummer 379 fikk da den rullet ut fra fabrikken i 1976. Ferrari Berlinetta Boxer (forkortet til BB) var fabrikkens toppmodell på syttitallet, og så dagens lys på Torino-utstillingen i 1971 som 365 GT4 BB.
Spår at elbilene skal bli mye billigere
Den helt ferdige produksjonsmodellen ble ikke vist før to år senere på Paris-utstillingen i 1973, og fra 1973 til 1976 ble det laget 387 365GT4 BB før den oppgraderte BB 512 overtok i 1976. Den ble laget i 929 eksemplarer, fulgt av BB 512i (i for innsprøytning) i 1981 som ble laget i 1007 eksemplarer, før en helt ny toppmodell kalt Testarossa tok over i 1984.
En rask skjønnhet
365 GT4 BB var ved siden av Lamborghini Countach LP400 verdens raskeste produksjonsbil på midten av syttitallet, og 180-graders tolveren hadde med sine 380 hk nok krefter til en oppgitt toppfart på 302 km/t, mens 0-100 skulle gå på 5,4 sekunder. I likhet med andre fabrikk-oppgitte tall fra italienske sportsbilprodusenter på denne tiden var nok både effekt og ytelser i det optimistiske hjørnet, uten at det spilte noen stor rolle.
Disse norske bileierne er minst fornøyde
For bortsett fra en Countach var det uansett ingenting som kunne matche en BB ute på gaten, og da amerikanske Road & Track testet bilen i 1975 klarte de 280 km/t, og erklærte «The fastest road car we’ve ever tested».
Attraktiv modell
De siste årene har prisene på BB steget jevnt og trutt, og modellen som er klart mest attraktiv blant samlere er 365 GT4 BB. Den er lett å skille fra 512 BB, siden den har 6 eksosrør og 6 baklys, mens 512 BB har 4 eksosrør og 4 baklys. Dessuten hjelper det at 365 GT4 BB ble laget i langt mindre antall enn de to 512 BB-variantene.
Og vil du ha det virkelig sjeldent, hjelper det godt med den absolutt eneste BB som ble levert i fargen Verde Germoglio. Det kan også gjøre sitt til at man blir invitert til den fasjonable utstillingen Concorso D’Eleganza Villa D’Este, og det var der vi tok bildene av den gulgrønne skjønnheten.
Nå kommer luksusbilen deres til Norge
Heftig lyd, hør mer i videoen under: