Det er over 110.000 elbiler på norske veier, etter at salget har eksplodert de siste årene.

Det betyr også at det er svært mye å velge mellom i bruktmarkedet. Er du ute etter en elbil som bil nummer to, eller ikke har lyst til å legge veldig mye penger i kjøpet, kan en tre-fire år gammel elektrisk bil være smart. Og da er det en modell som skiller seg klart ut: Nissan Leaf.

Dette er nemlig elbilen det finnes flest av i Norge. Leaf nummer 30.000 ble nylig solgt og levert. Det gjør at det er svært mye å velge mellom i bruktmarkedet. Nærmere bestemt nesten 700 eksemplarer, akkurat nå.

Nybilgaranti

Prisene starter på rundt 70.000 kroner. Da snakker vi biler fra 2011/2012. Kilometerstanden er sjelden veldig høy, disse bilene blir jo ikke akkurat brukt til langkjøring i de fleste tilfeller.

Fra rundt 120.000 kroner får du eksemplarer som fortsatt har endel igjen av nybilgarantien (fem år på alle biler som er solgt nye i Norge). Det er naturligvis en god forsikring mot uforutsette utgifter i starten.

Leaf har solgt svært bra som nybil, dessuten har det kommet inn mange eksemplarer via bruktimport.

Det er ikke ofte de offisielle pressebildene av en bil blir tatt i Norge, men den æren har Leaf fått.
Det er ikke ofte de offisielle pressebildene av en bil blir tatt i Norge, men den æren har Leaf fått.

Bruktimport: Her er fallgruvene

Mangler varmeskjold

Knut Arne Marcussen er kommunikasjonssjef hos Nissans norske importør. Han peker på at markedet for brukt Leaf er todelt, der det går et tydelig prisskille mellom biler solgt nye i Norge, og bruktimporterte:

– Særlig de amerikanske bilene skal ligge lavest i pris, det skyldes blant annet at de bilene har andre delenumre enn bilene produsert i Europa. De har et annet oppsett for navigasjon og radio, noe som gir svært begrensede bruksmuligheter på vårt kontinent. En svært viktig ting er at bruktimporterte biler som regel mangler varmeskjold rundt batteriet. Det er avgjørende for rekkevidden på vinterstid, forteller Marcussen.

Nytt batteri kan gi elbil-revolusjon

Satte en ny standard

– For de som ikke har greie på dette: Hvordan finner man ut om bilen er solgt ny i Norge, eller ikke?

Knut Arne Marcussen er kommunikasjonssjef  for Nissan i Norge.
Knut Arne Marcussen er kommunikasjonssjef  for Nissan i Norge.

– En enkel måte å skille bruktimporterte biler fra biler med nordisk spesifikasjon er å se om bilen har lyktespylere. For å være på den sikre siden bør kunden også be om å få historikken på bilen, som en ren forsikring om opphavet. På bruktimporterte biler bør man også sjekke om de har nordiske vinterdekk. Så er det naturligvis et poeng å finne en bil som har fulgt serviceprogram. Blant annet skal bilen ha jevnlig bremseservice. Det er også en fordel at bilen har gjennomgått en kapasitetstest på batteriet. Sjekk også at alt av ladekabler følger med og at disse er intakt. En fordel er også om bilen har 6,6 kWt-lademottak, sier Marcussen.

Leaf ble introdusert i USA og Japan i 2010, og kom i salg i Norge høsten 2011. Den satte en helt ny standard for elbiler som til da best var kjent som biprodukter av allerede eksisterende bilmodeller. Leaf ble utviklet som fullverdig elbil fra bunn av. Med batteripakken plassert i gulvet er tyngdepunkt og vektfordeling optimal.

Designet er særpreget, for Nissan har det vært viktig at Leaf skiller seg ut i trafikken.
Designet er særpreget, for Nissan har det vært viktig at Leaf skiller seg ut i trafikken.

Batterikapasiteten

Sommeren 2013 fikk den en liten facelift som også medførte økt rekkevidde fra 175 km til 199 km. Samtidig ble det opprettet en egen produksjon for Europa, i England. I januar 2016 kom i tillegg til 24 kWt, også en LEAF 30 kWt med rekkevidde på inntil 250 km.

Batterikapasitet er viktig for mange elbileiere. En ting er når bilen er ny, en annen hva som skjer med kapasiteten etter noen år.

Knut Arne Marcussen sier dette om batteriene, etter hvert som bilene blir eldre:

– Batterikapasiteten vil variere fra bil til bil, avhengig av bruksmønster, kjørestil, ladetid osv. Nissan garanterer at bilen skal ha ni av tolv streker intakt på kapasitetsmåleren i inntil 5 år/100.000 km for 24 kWt-utgaven og i inntil 8 år/160.000 km for 30 kWt-utgaven. Et tips til forbrukerne for å bevare batteriets kapasitet lengst mulig, er å ikke topplade bilen ofte, men heller lade den opptil 80 prosent og gjerne bruke mesteparten av kapasiteten.

Første smakebit: Snart blir Leaf helt ny

På dashbordet skjer det litt av hvert, Nissan har gått for en særpreget løsning her også.
På dashbordet skjer det litt av hvert, Nissan har gått for en særpreget løsning her også.

Enda rimeligere? Så billig kan du få brukt elbil

Mange venter på Opel Ampera-e, her er den i Norge: