At Norge har blitt elbillandet framfor noen er ikke lenger noen nyhet. Faktisk er etterspørselen etter elbiler her på berget så stor at ventetiden ikke bare er på måneder – men år, i noen tilfeller.

En av modellene som lider under lang ventetid er Opels nye elbil Ampera-e. Kompakt, men romslig, 520 kilometers rekkevidde, 204 hestekrefter og en pris på rett over 300.000 kroner har gjort at mer enn 4.000 nordmenn har satt seg på venteliste for Opels nykommer som nylig har ankommet landet. Slikt blir det kø av.

Bente er en av de første i verden som får denne bilen

Samme bil

Men vi nordmenn er gode til å finne smutthull. I USA finnes en tvilling-modell av Opels elbil-suksess. Da heter den Chevrolet Bolt EV og de to bygges på samme samlebånd på fabrikken i Detroit, USA.

Vi snakker i praksis samme bil, med samme drivlinje og batteri og dermed er rekkevidden også lik.

Chevrolet-varianten kan man faktisk kjøpe hos amerikanske forhandlere og få nærmest på dagen.

Opel Ampera-e og Chevrolet Bolt EV bygges på samme fabrikk i Detroit. Forskjellen er at Bolt EV kan leveres på dagen, mens Ampera-e har to års ventetid. 
Opel Ampera-e og Chevrolet Bolt EV bygges på samme fabrikk i Detroit. Forskjellen er at Bolt EV kan leveres på dagen, mens Ampera-e har to års ventetid. 

Dette er hemmeligheten bak Opels nye elbil

Blir for dyr i Norge

Det er derfor slett ikke uten grunn at det har vært spekulert i om noen aktører vil ta den inn fra USA. Bergheim Autosalg som i årtier har drevet både med import og salg av amerikanske GM-biler, har vært en av disse.

– Jo vi har sett på mulighetene til å ta inn Chevrolet Bolt EV til Norge. Vi har sågar tatt inn ett eksemplar for testing og det er absolutt en bil som har mange gode egenskaper. Jeg har selv kjørt den og lot meg imponere, men vi kommer ikke til å starte import til Norge.

Det forteller Erik Skagenes som er teknisk sjef hos Bergheim Auto.

– Grunnen er enkel. Det er prisen. Bilen er nemlig relativt dyr i innkjøp i USA, men kundene som kjøper den der borte blir subsidiert med 7500 dollar (ca. 65.000 kroner). Noe som vi ikke får om vi kjøper bilene til eksport forklarer Skagenes.

– En Chevrolet Bolt EV ville ha havnet på fra rundt 400.000 i Norge, pluss frakt og registreringsomkostninger. Det er nesten 100.000 mer enn for Opelen og da tror vi prisen blir for høy, selv om ventetiden på Opel er aldri så lang, avslutter Skagenes.

Opel og Chevrolet er samme bil, men noen forskjeller finnes. Blant annet ladekontakten.  
Opel og Chevrolet er samme bil, men noen forskjeller finnes. Blant annet ladekontakten.  

Vi har vært på fabrikkbesøk og sett på produksjonen:

Ulik ladekontakt

Det er også en del andre utfordringer rundt den amerikanske Chevrolet-varianten, kontra Opel som er produsert for Europa.

Bolt EV leveres ikke med DAB-radio og den har den amerikanske varianten av CCS-kontakten, som er en type 1-kontakt, i kombinasjon med likestrømskontakt for hurtiglading.

Det vil derfor ikke fungere å hurtiglade en Bolt på europeiske hurtigladere, ettersom kontaktene rent fysisk ikke passer sammen.

Norge har type 2-kontakt, selve ladekontakten må altså byttes til en Opel-variant, noe som neppe er noen stor sak.

Men enn så lenge blir det altså neppe noe Chevrolet Bolt EV i Norge.

At den derimot litt på sikt – om ett år eller så – og med noe gunstigere dollarkurs kan bli et alternativ på bruktimport, det tror vi.

Les også: Vår test av Opel Ampera-e her:

Video: Vi har kjørt Opel Ampera-e på norske veier: