Nei - dette er ingen vanlig Volvo-klassiker

Vent til du ser hva den har under panseret!

Volvo 265 ble produsert spesielt med tanke på det amerikanske markedet. Da er det kanskje bare på sin plass at det under panseret på denne bilen sitter en skikkelig amcar-motor. Faksimile: Autodb.no
Volvo 265 ble produsert spesielt med tanke på det amerikanske markedet. Da er det kanskje bare på sin plass at det under panseret på denne bilen sitter en skikkelig amcar-motor. Faksimile: Autodb.no

Gammel Volvo vet vi det er mange i Norge som er opptatt av.

Den høye interessen merkes også godt i bruktmarkedet. Der er det veldig mye å velge mellom, også av mer sjeldne og klassiske modeller, i tillegg til alle "hverdagsbilene".

Det er ikke bare de som vokste opp med Volvo som trygg og romslig familiebil som liker merket.

Denne Volvoen er sjelden vare

Ny generasjon

Dagens ungdom har også fått sansen for akkurat de samme bilene som foreldre og besteforeldre kjøpte for 20-40 år siden.

De er populære "rånebiler" og blir gjerne stelt og dullet med på diverse gårdsplasser og tun rundt om i landet.

Noen går litt lenger enn å montere Wunderbaum, film på rutene og et hinsides stereoanlegg. Bilen vi har funnnet på bruktmarkedet har en ganske annen motor enn originalt under panseret.

Her er en stasjonsvogn som utfordrer superbilene

Her er det skikkelige saker under panseret. V8-eren fra Chevrolet gir litt mer fraspark enn den originale motoren ... Faksimile: Autodb.no
Her er det skikkelige saker under panseret. V8-eren fra Chevrolet gir litt mer fraspark enn den originale motoren ... Faksimile: Autodb.no

V8-motor

En skulle kanskje ikke tro at en Chevrolet V8-motor hadde så mye i en gammel Volvo stasjonsvogn å gjøre. Men nettopp det er faktisk ganske vanlig – særlig på nettopp 265-modellen.

Her er det snakk om en Chevrolet 350-motor.

Det er ikke all verdens informasjon om prosjektet i annonsen, men 350 betyr small block-motoren på 5,7-liter.

Effekten er ikke omtalt, men denne motoren tåler fint over 300 hk. Vi tipper derfor at denne doningen er litt over middels sladdevillig ...

VolvoKlassiker

Har du ikke fått tak i Brooms magasin VolvoKlassiker ennå, så bestill gjerne på SMS og få det rett hjem i postkassen. Du sender bare VOLVO til 2205. Det koster det samme som i butikken, 99 kroner, og belastes telefonregningen.

Ny generasjon

I tillegg er det montert noe som virker å være et ganske hinsides stereoanlegg i bilen, nye og brede bling-bling-felger og hvite blinklys, for å nevne noe – og vips så er den klar for å sanke lange blikk på stripa.

Og for ordens skyld nevner vi i samme slengen at det hele er godkjent i vognkortet, og at bilen er EU-godkjent.

Prisen for den sorte "sleeperen" er satt til 129.000 kroner.

Chevrolet Corvette som stasjonsvogn? Tjo, kanskje det...

Mye nytt

Det står i annonsen at bilen er gått 234.000 kilometer. Det er jo ingenting for en Volvo av denne generasjonen.

Hvor godt dokumentert den kilometerstanden er, står det imidlertid ikke noe om.

Det som derimot er nevnt, er at bilen har fått diverse utbedringer, utover motor- og girkassebytte. For eksempel er det ny bakluke, ny bakaksel, nye dekk og nye bremser.

Eieren fra Bergen røper at han er åpen for innbytte i en annen Volvo-veteran, med makspris på 50.000 kroner. Så han har åpenbart ikke latt seg skremme av 265-eierskapet ...

Klikk her for å se hele annonsen

Gammel luksusbil

For øvrig er 265 stasjonsvognutgaven av sedanen 264, og kom på markedet i 1976.

265 var bygget nesten utelukkende med tanke på det amerikanske markedet, og var med V6-motor og høyere utstyrsnivå en litt mer forlokkende bil nummer to eller tre for amerikanske middelklassefamilier.

Det ble produsert tilsammen 35.000 265-modeller fram til midten av 80-tallet.

Vi gjør oppmerksom på at autodb.no og broom.no eies av samme selskap.

Nå er Volvo V70 blitt en bil du kan gjøre gode kjøp på