Hevder at alle bensin- og dieselbiler er borte om 8 år

Ny studie vekker oppsikt i miljøkretser.

Det råeste på fire hjul i 2017 og en verdig representant for forbrenningsmotoren: Dodge Challenger SRT Demon. Men vil den være punktumet for bensinbilens historie? 
Det råeste på fire hjul i 2017 og en verdig representant for forbrenningsmotoren: Dodge Challenger SRT Demon. Men vil den være punktumet for bensinbilens historie? 

Hvem kan spå om framtiden? Sannsynligvis ingen, men det finnes mange firmaer som prøver å gjøre det via analyser og prognoser. Ett av disse er analyseforetaket RethinkX, som består av eksperter innen teknologi, finans og marked (mer om disse lenger nede i saken).

De har laget en futuristisk studie, kalt «Rethinking Transportation 2020-2030», og den tegner et dystert bilde for alle som liker å kjøre biler med forbrenningsmotor. For analysen konkluderer med at innen 8 år, så vil det ikke bli solgt en eneste bensin eller dieseldrevet bil, buss eller lastebil noe sted i verden!

Hva skjer så hvis det ikke blir solgt et eneste kjøretøy med forbrenningsmotor? Jo, oljeprisen vil kollapse, og oljeindustrien vil forsvinne, og med dem bensinstasjonene.

Selvkjørende biler

I stedet vil markedet innrette seg etter elektriske biler, og framfor alt selvkjørende elektriske biler. For folk kommer heller ikke til å eie bilen selv. Kun nostalgikere kommer til å eie egen bil i 2024, og bruktbilselgere kommer til å forsvinne helt.

Men det stopper ikke der. Ifølge rapporten kommer også mennesker bak rattet til å bli forbudt, når mer data blir tilgjengelig over hvor stor risiko et menneske bak rattet utgjør. Dette forbudet vil først komme i storbyene, så i forstedene, og til slutt hele landet.

I 2030 kommer 60 prosent av bilene til å kunne kjøre selv, men kommer til å stå for 95 prosent av all kjøring på veiene. De vil være billigere, mer komfortable og mer effektive enn konvensjonelle biler som kjøres av mennesker. Forsikringsbransjen vil kollapse når ingen lenger kjører egen bil.

Vendepunktet kommer snart

Siden elbiler tar over, kommer prisen på brukte biler med forbrenningsmotor til å rase, og de kommer i prinsippet til å være verdiløse. Transport til kjøpesentrum kan bli gratis, og delte biler kan reklamefinansieres.

Norges mest solgte elbil blir snart helt ny

Ifølge rapporten kommer ikke elnettet til å bli overbelastet av at alle bilene er elektriske, tvert imot vil elbilene hjelpe til med å balansere etterspørselen etter elektrisitet. Det store vendepunktet vil komme i løpet av svært kort tid, når elbilene når en rekkevidde på minst 30 mil og en pris på 30.000 dollar.

Hva om dette er framtiden? Etter apokalypsen vil det bli vanskelig å finne elektrisitet og strømuttak.
Hva om dette er framtiden? Etter apokalypsen vil det bli vanskelig å finne elektrisitet og strømuttak.

– El-drivlinjen er mye mer kraftfull. Bensin- og dieselbiler kan umulig konkurrere. De vil komme i en ond sirkel med økende kostnader, sier Tony Seba fra RethinkX, til avisen Telegraph.

Studien har vakt stor oppsikt i miljøkretser, men mange har stilt spørsmål om tidslinjen som analysen har kommet fram til. Kan oljebransjen være konkurs innen åtte år? Kan virkelig bilsalget med forbrenningsmotor som i dag er på 69 millioner biler i året, gå ned til null solgte biler i løpet av åtte år?

Hvem står bak?

RethinkX mener i hvert fall det, men for å få puslespillet til å falle på plass, kan det også være verdt å se litt på hvem det er som står bak dette (som slettes ikke er noen vitenskapelig analyse). Grunnlegger av RethinkX er Silicon Valley-entrepenør Tony Seba (som har investert milliarder i solpaneler og batteri-utvikling), og som skrev boken med den korte tittelen «Clean disruption of energy and transportation: How Silicon Valley will make oil, nuclear, natural gas, coal, electric utilities and conventional cars obsolete by 2030».

Disse jentene har byens minste russebil

Hans partner er James Arbib, en London-basert investor i teknologi, som grunnla Tellus Mater, en filantropisk organisasjon som undersøker hvilke konsekvenser såkalt «disruptive technology» har, inkludert oljebransjen.

Med andre ord er analysen utført av to mennesker med en klar agenda, og da er kanskje ikke sluttkonklusjonen så sjokkerende allikevel. Noen vil nok synes RethinkX sin 2025-visjon høres helt fantastisk ut, mens andre synes den høres ut som «Mad Max: Fury Road».

Noen personlige spørsmål

Apropos «Mad Max», tillater jeg meg noen egne kritiske spørsmål vedrørende denne studien til slutt: Hva om RethinkX har rett, og alle biler er elektriske (og selvkjørende) innen 2025. Hva skjer med disse bilene hvis det blir en ny krig? En fiende vil raskt sette strømnettet ut av spill, og hva da om man vil prøve å rømme fra en krigssone? Har noen tenkt på dette? Med en bensinbil har man i hvert fall muligheten til å finne bensin andre steder, og den kan transporteres på kanner og fat. Mad Max ville hatt en tøff oppgave foran seg med å lete etter kontaktuttak i ørkenen, det er sikkert.

Her kan du finne rapporten fra RethinkX

En annen ting er Norges rolle oppe i dette. Ifølge analysen vil jo oljeindustrien kollapse, og hva skal Norge leve av da? Og hva med de som liker veteranbiler og klassiske biler? Hvor skal de få tak i drivstoff når bensinstasjonene forsvinner? Svaret er vel at de som setter mest pris på en slik studie, overhodet ikke setter pris på noen biler med forbrenningsmotor, uavhengig om det er en Duesenberg fra 1932, en Ferrari fra 1960 eller en Toyota fra 2017. Sad, but true, som Metallica sa det.

Hva tror du? Vil biler med forbrenningsmotor forsvinne? Vil oljeindustrien kollapse? Vil strømnettet tåle at alle biler går på strøm? Hva vil skje med Norge uten oljen? Hva om det blir krig? Kjør debatt!

Nytt batteri kan gi elbil-revolusjon