De mest tilfredse bileierne i Norge kjører Volvo.

Det viser årets undersøkelse fra forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI.

Mer enn 8.300 forbrukere har sagt sin mening i årets undersøkelse, og fortalt hvor fornøyde de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester av. Til sammen har over 160 virksomheter fra rundt 30 ulike bransjer fått sin dom i årets undersøkelse.

– Ingen overraskelse

For første gang siden 1996 har to bedrifter lik poengsum på førsteplass, og deler dermed Kundetilfredshetsprisen 2017.

Finn.no og Flytoget oppnår begge en kundetilfredshet på 85,1 poeng. På tredjeplass kommer Volvo med sitt beste resultat noensinne, 84,4 poeng.

– Dette er bedrifter som har ligget i toppen av Norsk Kundebarometer i lang tid så det er ingen overraskelse at disse inntar pallen i år. Slike jeg kjenner disse bedriftene så arbeider de kontinuerlig med å forbedre seg ved å tilby høy kvalitet og effektive løsninger for sine kunder, sier Pål Rasmus Silseth, som er prosjektleder for Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI.

Nye V90 er en stor sukess for Volvo i Norge. 
Nye V90 er en stor sukess for Volvo i Norge. 

Disse familiene er mest fornøyd med bilen sin

Også i omdømmetoppen

Volvo kommer altså best ut av bilmerkene. Generelt gjør bilbransjen det bra i denne undersøkelsen. Også Toyota og BMW er med blant de ti beste.

– Kundetilfredshet har vært et viktig fokus for oss i mange år. Nå ser vi resultatene av en helt ny modellrekke, sammen med innføringen av blant annet Volvo Personlig Servicetekniker. Her får bilen sin egen «fastlege», kunden kommer dermed i god dialog med teknikeren som utfører arbeidet, sier administrerende direktør Øystein Herland i Volvo Car Norway.

Tidligere denne måneden viste en måling fra Kantar TNS at Volvo Cars også er i omdømmetoppen i Norge, kun slått av Vinmonopolet.

De mest fornøyde bileierne – etter tre år

De beste ambassadørene

– Dette er både gledelig og viktig for bilbransjen. Tradisjonelt har den kanskje ikke det beste ryktet, men det jobbes knallhardt rundt om hos både importører og forhandlere, for å sikre at kundene er fornøyde, sier Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen.

Han påpeker at bil er en stor investering for de fleste av oss. Og misfornøyde kunder er sjelden særlig trofaste.

– I andre enden av skalaen kan fornøyde kunder være de beste ambassadører et bilmerke kan ha. Nå ser vi også at mange ikke er så merke-trofaste som tidligere. Man hopper lettere fra merke til merke. Da blir det ekstra viktig å passe godt på kundene sine, og sørge for at de er fornøyde, sier Vegard.

Ute etter bruktbil? Her får du oversikten

Her er de 10 beste:

1. Flytoget / Finn.no 85,1 poeng

3. Volvo 84,4 poeng

4. Vinmonopolet 83,8 poeng

5. Toyota 83,7 poeng

6. Skandiabanken 82,9 poeng

7. Chess 82,5 poeng

8. haugenbok.no 82,2 poeng

8. Gudbrandsdal Energi 82,2 poeng

10. Handelsbanken 81,8 poeng

10. BMW 81,8 poeng

Snart forsvinner denne E6-fotoboksen