Den skal gi deg luksus – til folkelig pris

Norsk pris på VWs nye flaggskip er klar.

Det er ventet at mange vil kjøpe VWs nye flaggskip Arteon. Også i Norge. Nå åpnes det for bestilling – og prisene starter på rundt 500.000 kroner.
Det er ventet at mange vil kjøpe VWs nye flaggskip Arteon. Også i Norge. Nå åpnes det for bestilling – og prisene starter på rundt 500.000 kroner.

VW har de siste årene syslet med å lage en oppfølger til sin designmodell Passat CC, senere bare CC.

Produksjonsnen av CC er avsluttet, men det er ikke firedørscoupe-prosjektet til VW.

På bilmessen i Genéve tidligere i år, avduket de en ny modell som kalles Arteon. Den følger opp konseptbilen som ble vist samme sted allerede to år tidligere. Og heldigvis er endringene fra konsept- til produksjonsbil få.

Arteon følger på mange måter opp der CC slapp – med linjelekkert- og coupeaktig karosseri – og mye utstyr.

Se hvem som kommer med ny luksusbil

Seks varianter

Volkswagens nye flaggskip leveres første omgang i seks forskjellige varianter.

• Arteon Elegance 2,0TDI 150hk DSG: 507.500 kroner

• Arteon Elegance 2,0TDI 240hk DSG 4Motion: 624.600 kroner

• Arteon Elegance 2,0TSI 280hk DSG 4Motion: 622.700 kroner

• Arteon R-line 2,0TDI 150hk DSG: 515.700 kroner

• Arteon R-line 2,0TDI 240hk DSG 4Motion: 631.900 kroner

• Arteon R-line 2,0TSI 280hk DSG 4Motion: 630.000 kroner

Nå er det slutt for denne bilen

Innvendig er det umiskjennelig VW. Arteon får naturligvis det nye infotainmentsystemet som inkluderer gesture control, slik at du kan styre enkelte funksjoner uten å måtte berøre touchskjermen.
Innvendig er det umiskjennelig VW. Arteon får naturligvis det nye infotainmentsystemet som inkluderer gesture control, slik at du kan styre enkelte funksjoner uten å måtte berøre touchskjermen.

Toppmodellene først

Det er toppmodellene 240TDI DSG 4Motion og 280TSI DSG 4Motion, i tillegg til 2,0TDI 150hk DSG, både som Elegance og R-line, som kan forhåndsbestilles.

– Vi er stolte over å kunne presentere prisene på Arteon. Modellen er utstyrt slik som Passat Highline, med tillegg av Active Info Display, Lane Assist og fotgjengergjenkjenning. Med andre ord har bilen svært mye standardutstyr, forteller direktør for Volkswagen i Norge, Kai Robert Solheim.

Lekker bil – men kan være en potensiell tapsbombe

Flere til sommeren

I tillegg vil Volkswagen i løpet av sommeren åpne opp for resterende drivlinjer. Her vil informasjon om priser og tekniske data komme senere.

De som gjenstår er:

• 1,5TSI 150hk DSG Elegance/R-line

• 2,0TSI 190hk DSG Elegance/R-line

• 2,0TDI 190hk DSG 4Motion Elegance/R-line

Designet har fått betydelig mer særpreg enn forgjengeren CC. Her i R-line-utgave.
Designet har fått betydelig mer særpreg enn forgjengeren CC. Her i R-line-utgave.

Stor

Arteon er basert på Volkswagens modulbaserte plattform MQB.

Med tverrstilt motor og en akselavstanden på 284 cm blir det økt innvendig plass.

Totalt sett måler Arteon 486 cm i lengderetningen – og kombinert med bredden på 187 cm og høyden på 142 cm danner dette grunnlaget for bilens proporsjoner: Lav og bred.

Takket være stor bakluke, er det også bedre plass og fleksibilitet enn i en vanlig sedan.

Det trenger ikke å være dyrt å skille seg ut