Emmanuel Macron vant i forrige uke presidentvalget i Frankrike. Nå er han tatt i ed som Frankrikes nye president, under mye pomp og prakt.

I den forbindelse sørget han også for å gi en helt ny fransk bilmodell uvurderlig reklame. Macron valgte nemlig å bli transportert i nye DS 7 Crossback. Bilen kommer egentlig ikke på markedet før tidlig neste år, men en spesialutgave ble produsert til denne anledningen.

Gått trått

Med det ga Macron den nye DS-en markesføring verdt enorme summer. Samtidig er dette naturligvis også et viktig signal: Den nye presidenten viser at han vil støtte fransk bilproduksjon så godt han kan.

Og det kan nok komme godt med. Satsingen på DS som et eget luksusmerke (de er eid av Peugeot/Citroën) har så langt gått trått, med modeller som ikke akkurat er topp moderne. Målet er at SUV-en DS 7 Crossback skal gjøre noe med det.

Her er ambisjonen å ta opp kampen mot biler som Audi Q3, BMW X1, Mercedes GLA og Land Rover Evoque, for å nevne noen. Konkurransen i markedet for kompakte SUV-er er knallhard, både blant de mer folkelige modellene og premiumbilene.

Ambisjonen er at 7 Crossback skal være med å styrke DS' posisjon som et premiummerke.
Ambisjonen er at 7 Crossback skal være med å styrke DS' posisjon som et premiummerke.

Gode nyheter: Denne kommer til Europa

Kutter kostnader

For å kunne hevde seg her skal DS satse på å rendyrke fransk luksus og særpreg. DS 7-kundene skal kunne skreddersy bilene sine i stor grad. Innvendig skal det være eksklusivt håndverk og luksuriøse materialer.

Det handler også om spesiell oppfølging av kundene. DS skal markedsføres og selges annerledes enn de øvrige PSA-modellene.

For å holde utviklingskostnadene nede, bygges også DS 7 på en eksisterende plattform. Den heter EMP2 og danner blant annet utgangspunkt for Peugeot 3008/5008 og kommende Opel Crossland X.

Særpreget interiør, DS har som ambisjon å rendyrke det franske.
Særpreget interiør, DS har som ambisjon å rendyrke det franske.

Her skal Opel stjele kunder

Kommer neste år

Her handler det altså om folkelige biler. Utfordringen for DS blir å heve bilen tilstrekkelig i forhold til disse, slik at den fremstår som en gjennomført premiumbil. Den øvelsen er ikke nødvendigvis enkel, men fra PSA-hold blir det poengtert at man nå har lært av tidligere feil.

For det norske markedet er det spesielt interessant at DS 7 skal komme som ladbar hybrid, i kombinasjon med firehjulstrekk.

Her snakkes det om bensin- og elmotorer som til sammen skal yte rundt 300 hestekrefter.

Bruktmarkedet i Norge

PS: I bruktmarkedet i Norge ligger det en god bunke DS ute til salgs. Billigst er småbilen DS 3, denne får du nå fra rundt 75.000 kroner. Da snakker vi 2010/2011-modeller som gjerne har gått et stykke.

I motsatt ende av prisskalaen finner vi den større DS 5. Her kan du nå få 2012-modeller fra rundt 150.000 kroner. Generelt er DS en ganske tungsolgt bruktbil, her er det i mange tilfeller gode muligheter til å prute på prisen, særlig fra privatpersoner.

Av med Citroën-logoene, DS ble eget merke

Frankrikes nye president benyttet sjansen til å gi DS 7 Crossback svært mye oppmerksomhet. Foto: Newspress,
Frankrikes nye president benyttet sjansen til å gi DS 7 Crossback svært mye oppmerksomhet. Foto: Newspress,

Du kan gjøre et kupp på sjelden bruktbil