Dette startet egentlig som en ganske vanlig Mazda...

Og prislappen er bare 39.000 kroner.

Dette er mest sannsynlig Norges frekkeste Mazda 323F. Nå kan den bli din – og prisen er slett ikke til å bli skremt av. Faksimile: Finn.no
Dette er mest sannsynlig Norges frekkeste Mazda 323F. Nå kan den bli din – og prisen er slett ikke til å bli skremt av. Faksimile: Finn.no

Årets sesong med gatebiltreff er allerede i gang. Men det er fortsatt mange høydepunkter igjen.

Hvis du enda ikke har skaffet deg en bil som du føler er verdig et slikt arrangement, så har du anledningen nå.

Ikke koster det flesk heller. Denne gule skapningen blir din for bare 40.000 kroner, ferdig registrert.

Under en svært omfattende stylingpakke, befinner det seg en Mazda 323F. Et godt utgangspunkt for en morsom bil, det.

Delebiler – men de utløste solid budkrig

Sportslig

323F var et litt kreativt sprell fra Mazdas side, som så dagens lys sent på 80-tallet. Den gangen var vippelykter et vanlig syn på sportsbiler. Og 323F fikk det og et mer sporty design enn de andre "folkelige" modellene.

Men motoriseringen er kanskje ikke til å få makspuls av. I utgangspunktet 1,6 eller 1,8-liter på 90 eller 106 hk.

Bilen vi omtaler her er en 1992-modell med minste motor, som forøvrig er oppført med en kilometerstand på 233.612 km.

Slik så Mazda 323F ut fra fabrikken. 
Slik så Mazda 323F ut fra fabrikken. 

Er du klar for et skikkelig bil-prosjekt?

Gult

Bilen har altså fått et formidabelt styling-kit. Her er det ikke minst en svært utagerende frontfanger, under vippelyktene som bare går halvveis opp er det nå to linselys, sideskjørtene er også slik at du legger merke til dem – og det rundes av med både en diger vinge, ny bakfanger og innramming av baklyktene i bilens farge.

Joda, det er nok mange som snur seg når denne ruller rundt i Vestfossen i Buskerud, der selgeren bor.

I annonsen står det også at standard front- og bakfanger i samme gulfarge også følger med bilen. Om du synes det som står på blir litt i overkant ...

Denne råsjeldne Mazda 323-en lå til salgs i Norge

Andre seter

innvendig er det ikke overraskende tatt minst like store grep. De originale setene er kastet ut, og erstattet med tofarget gule/hvite sportsseter. Nytt Isotta-sportsratt er på plass og ikke minst et heidundrande JVC-stereoanlegg.

Sistnevnte spiller er koblet opp mot en kraftig forsterker og nye høyttalere, som sikrer at du blir hørt når du kommer nedover gata.

Men vinterdekk står det ikke noe om i annonsen. Det som følger med er 18" felger med Kumho sommerdekk.

På innsiden er det tofargede sportsseter i skinn.
På innsiden er det tofargede sportsseter i skinn.

Klikk her for å se hele annonsen

Historikk

Det står heller ikke så mye om hva slags historikk som følger bilen. Men den er i alle fall importert til Norge i 2015, og EU-godkjent fram til 28. februar neste år.

I 2015 ble det byttet regreim, og det skal være nesten nye tennplugger og tennkabelsett.

Med på kjøpet får du dessuten nesten nye bremseskiver til montering foran.

I utgangspunktet er disse bilene driftssikre og gode, rent teknisk. Så det er ikke sikkert at dette er noe dumt bilprosjekt, om du har et litt over middels eksponeringsbehov.

Dette er de 15 beste billigbilene