Mye tyder på at vi har sett det siste fra Saab som bilprodusent. Etter mange år med problemer, stoppet produksjonen på fabrikken i Trolhättan opp for siste gang i 2014. Etter det har det ikke kommet noen biler ut fabrikkportene.

To år før dette kjøpte det svensk/kinesiske selskapet NEVS opp konkursboet til Saab. Det ga dem blant annet tilgang til modellen 9-3 og NEVS rakk også å produsere noen eksemplarer av denne, før de selv fikk store økonomiske problemer og det meste stoppet opp.

Gjør comeback som elbil

Nå ser det imidlertid ut som NEVS har klart å løse dette. De har fått på plass både investorer og samarbeidspartnere og har som ambisjon å sikre seg en stor andel av elbilsalget i Kina. Det er ventet å øke kraftig de kommende årene.

NEVS har blant annet ansatt en rekke nye arbeidere på fabrikken i Trollhättan, og nå melder svenske Teknikens Värld at gamle Saab 9-3 straks skal gjøre comeback som elbil, i Kina.

NEVS rakk å produsere noen eksemplarer av Saab 9-3 etter at de tok over. Så var det slutt. 
NEVS rakk å produsere noen eksemplarer av Saab 9-3 etter at de tok over. Så var det slutt.  Foto: Scanpix

Her kan du kjøpe bilen som egentlig ikke finnes

Gammel bil

Det som har lekket ut av opplysninger i Kina, går på at bilen får en rekkevidde på 300 kilometer, det er det samme som bestselgeren i Norge, VW e-Golf. 9-3 fantes som både sedan og stasjonsvogn (og cabriolet), men her later det til at man går for kun sedan.

Det store spørsmålet er hvor mye NEVS har klart å modifisere bilen. Saab 9-3 debuterte helt tilbake i 2002 og føltes på mange måter som en gammel bil mot slutten. Kollisjonssikkerheten er også et tema. Bilen fikk full score og fem stjerner da den ble krasjtestet tilbake i 2002, men det har skjedd veldig mye på denne fronten siden.

Mer bil for pengene får du vel ikke?

Får ikke bruke Saab-navnet

Likevel: I det kinesiske hjemmemarkedet trenger ikke dette være avgjørende. Fordelen til NEVS er at de har fått tilgang til en ferdig utviklet bilmodell, som på mange måter er mer moderne enn mye av det som i dag selges i Kina. Det betyr også lave utviklingskostnader, som bør slå positivt ut for prisen på bilen.

Det som også er klart, er at NEVS ikke får lov til å bruke Saab-navnet på den kommende elbilen. Rettighetene til det mistet de i forbindelse med de økonomiske problemene for noen år tilbake.

Høsten 2014 besøkte forresten vi i Broom den tidligere Saab-fabrikken. Der fikk vi en eksklusiv prøvetur i en av de elektriske prototypene NEVS hadde laget av 9-3. Klikk her for å lese mer om den opplevelsen.

Her er den: Elbilutgaven av Saab 9-3. Bortsett fra Saab-merkene er det grunn til å tro at den nye utgaven ligner svært mye på denne. 
Her er den: Elbilutgaven av Saab 9-3. Bortsett fra Saab-merkene er det grunn til å tro at den nye utgaven ligner svært mye på denne. 

LES OGSÅ: Dette er Broom-guttas beste Saab-minner

Se video under: Bilen som skulle redde Saab