Hybrid eller diesel – det lurer mange på nå

Utviklingen går i rekordtempo.

Det finnes fordeler og ulemper med både diesel og hybrid. Illustrasjonsbilder. 
Det finnes fordeler og ulemper med både diesel og hybrid. Illustrasjonsbilder. 

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Vi liker den nye BMW 5-serie. Men jeg synes det er viktig at bilen ikke faller alt for mye i verdi. Som vi vet er det veldig usikkert i forhold til hva disse politikerne gjør med bilavgiftene om dagen, mye rart synes jeg.

Ville du gått for BMW 530e (Hybrid)? Den mangler firehjulstrekk og fås ikke som stasjonsvogn. Eller ville du gå for en med diesel, firehjulstrekk og som stasjonsvogn? Hvilken bil vi være mest kurant å få solgt om 2-3 år?

Benny svarer:

Dette er et veldig typisk dilemma om dagen – og noe veldig mange lurer på.

Det er sannelig heller ikke enkelt å gi noe fornuftig svar på dette akkurat nå. Det virker som hele bilbransjen er i en brytningstid. Godt støttet av en noe vinglete bilpolitikk - særlig når det gjelder dette med dieselmotorer.

Svaret får du neppe før du skal selge denne bilen igjen.

Men når det er sagt, så tror jeg faktisk jeg må få advare mot å få dieselpanikk.

Dieselbiler blir neppe forbudt hverken i morgen, eller overimorgen. I mange europeiske markeder selges de fortsatt i bøtter og spann, selv om el-andelen også så smått øker ute i den store verden nå.

Definer behov

Dieselbiler vil være gangbare i mange, mange år enda. Også her på berget. Men at det ligger i kortene at de kan bli noe dyrere å bruke litt på sikt, er heller ingen hemmelighet.

BMW 530e leveres kun som sedan og med bakhjulsdrift. Det er ikke noen suksessoppskift i Norge. 
BMW 530e leveres kun som sedan og med bakhjulsdrift. Det er ikke noen suksessoppskift i Norge. 

En ladbar hybrid som BMW 530e gir med sine reduserte avgifter mye og rask bil for pengene. Men det reelle forbruket og dermed utslippet, er høyere enn de offisielle tallene. Mange som har byttet fra diesel til ladbar hybrid har smertelig fått erfare at forbruket har økt en god del.

Så her handler det i veldig stor grad om å definere behov og kjøremønster. Kjører du mye, fort og langt, går vinninga fort opp i spinninga med en ladbar hybrid. Den egner seg best til kortere turer og er avhengig av hyppig lading for å gi full uttelling. Men populære er de - det skal de ha.

<br>Stasjonsvogn, med firehjulsdrift og dieselmotor har vært suksessoppskrift. Nå er det i ferd med å snu...

Stasjonsvogn, med firehjulsdrift og dieselmotor har vært suksessoppskrift. Nå er det i ferd med å snu...

Stasjonsvogn med firehjulsdrift og kraftig dieselmotor var lenge en vinneroppskrift her i Norge. Den oppskriften er fortsatt ikke feil. Fordelene kontra en sedan med bakhjulsdrift er åpnebare. Igjen; behov og kjøremønster spiller inn.

Ladbar hybrid: – Jeg er sjokkert over forbruket!

Politisk korrekt - eller brukervennlig?

Noe annet som vil spille inn er når det nye målesystemet på forbruk og utslipp tas i bruk om ikke lenge. Få – om noen vet helt konkret hvilke endringer det kan gi.

Når det gjelder verditapet som er ditt egentlige spørsmål, er jo BMW 530e hybrid uten tvil den mest politisk korrekte. Mens en 5-serie Touring med firehjulsdrift fortsatt er mest praktisk og brukervennlig. Vi nordmenn er da tross alt et praktisk folkeslag, som bor i et land med mye vær og føre og som har plassbehov.

Slik sett tror jeg at verdiduellen mellom disse vil være svært nær uavgjort. Begge disse vil være populære på bruktmarkedet om noen år.

Jeg synes derfor at du skal la ditt behov og bruksmønster avgjøre hvilken du velger. Ingen av dem er feil.

Les også: Vår test av nye BMW 5-serie her:

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Stor usikkerhet i markedet, se mer i videoen under: