– Denne bilen er en vinner
MÜNCHEN (Broom / TV 2): Èn nyhet vil barnefamilier sette stor pris på.
BMW 5-serie kom første gang helt tilbake i 1972 og har vært en av BMWs viktigste modeller. Syv generasjoner har passert så langt.
Stasjonsvogna, eller Touring som BMW kaller den, kom i 1991 og nå lanseres denne i femte generasjon.
Biltypen ble raskt populær og for hver eneste generasjon har salget økt. Her i Norge har nettopp Touring-modellen stått for rundt 80 prosent av salget.
BMW lanserte sin helt nye 5-serie i fjor. Nå er altså Touring-modellen på plass. Vil den klare å følge opp tidligere modellers suksess?
Det vil vi finne ut av og tar turen til bilens hjemby, München i Tyskland for å kjøre den. Testen blir gjort både på autobahnen, i by og ikke minst på svingete og varierte landeveier.
Les vår stortest av sedanutgaven her:
Hva har vi her:
Bilen vi prøver er en BMW 520D Touring i Luxury Line-utgaven. Motoren er en 2-liter diesel på 190 hk, koblet til 8-trinns automatgir og bakhjusdrift. Prisene starter på 545.000 kroner. Vår testbil har en pris på ca. 650.000 kroner.
Den norske importøren regner med at salget i Norge denne gangen vil være endre på rundt 50/50-fordeling mellom sedan og Touring. Grunnen er enkel. Sedanen leveres i utgaven nordmenn elsker – nemlig som ladbar hybrid.
Det gjør ikke Touring, i alle fall ikke ennå. Om det kommer gjenstår å se.
I Touring- familien regner man med at 520D med xDrive firehjulsdrift vil være den desidert mest solgte. Grunnen til at vi ikke tester den, er at 4x4-modellene ikke går i produksjon før om noen uker.
Hvordan er den å kjøre?
BMW er kjent for å bygge kjøreglade biler. Nye 5-serie Touring er ikke noe unntak. Snarere tvert i mot. Denne kombinerer det sporty, det komfortable og det praktiske på en måte som få, om noen andre enn BMW kan.
Rattet er tykt og passe mykt, styringen er direkte og presis. Motoren er sterk og seig, men oppleves ikke som direkte kjapp i 520d. Til tross for at 0-100 oppgis til bare 7,8 sekunder.
Hjulopphenget er en av mange ting som er helt nytt. Dette sammen med økt akselavstand gir god stabilitet, selv i autobahn-fart, og sørger samtidig for at svingete landeveier blir en lek.
Vi har flere forskjellige kjøreprogrammer å velge mellom og kan således justere både sportslighet og komfort etter ønske og behov.
8-trinns girkassen jobber med en imponerende presisjon og myke, men kjappe girskift. En annen ting som BMW har jobbet mye med er støynivået. De har lyktes. Den går bemerkelsesverdig stille og alt dette sammen med et sobert interiør og raust utstyrsnivå, gjør det lett å trives om bord.
Olav sperret opp øyenene, da han så den nye BMW-en
Hvordan er plassen?
Plassen i forsetene er god, og det samme er setene. Det finnes raust med justeringsmuligheter og det er lett å finne seg vel til rette.
Bakseteplassen har også blitt større, takket være lengre akselavstand og nykonstruert baksete. De duger selv for voksne, men er samtidig ikke denne bilens aller største paradegren. Det finnes konkurrenter med bedre beinplass i baksetet for voksne.
Bredden har blitt bedre og den rommer nå tre barneseter, i følge BMW. Det er en nyhet som mange barnefamilier vil sette stor pris på. Men bilen er utstyrt med isofix-fester bare til to.
Bagasjerommet har også blitt større. Volumet er økt fra 560 liter på forrige modell, opp til 570 på nykommeren. Samtidig har nyttelasten økt med 120 kg.
Slik sett er 5-serie Touring romsligere og mer familievennlig enn noen gang.
Politiet advarer: – Sett BMW-en i garasjen!
Går den bra?
På papiret gjør den det. 190 seige og sterke dieselhestekrefter og et moment på 400 Nm og 0-100 på 7,8 sekunder er absolutt innafor. Men dette er et av svært få punkter vi stusser litt på under testen. Vi hadde forventet at den skulle oppleves enda litt kvikkere enn den gjør. Det skal sies at bilen er ny, og at motoren kan "løsne" litt etter noen flere kjørte kilometer.
Men for all del, noen sinke i trafikken er den på ingen måte, så misforstå oss rett. Den er seig, sterk og 180 km/t på autobahn er en nesten lydløs lek. Men vi savner littegrann mer snert.
Forbruket er behagelig lavt. BMW oppgir det til 0,43 l/mil ved blandet kjøring.
Vi kjørte også samme bilen i 530D-utgave. Det betyr sekssylindret 3-liters motor på 265 hk / 620 Nm. Er fart, spenning og inspirerende kjøring viktig for deg, er det nok denne motoren du skal velge. Forskjellen er større enn man skulle tro. Prisdifferansen vil ligge på noe rundt 100.000 kroner på 520D og 530D.
Vil du ikke ha diesel, så finnes det flere bensinvarianter å velge i også. BMW har senket forbruk og utslipp med opptil 11 prosent med nye 5-serie.
Går ned i pris – allerede før den kommer til Norge
Finest utenpå eller inni?
På typisk BMW-vis er ikke dette noen design-revulosjon. Verken utvendig eller innvendig. Men BMW har finpusset og fintunet, og gjort alt som var bra på forrige modell, enda litt bedre her.
Det gjelder det aller meste. Fra enda bedre head up-display, til større infotainment-skjerm, med bedre oppløsning, bedre grafikk og flere funksjoner. Det gjelder også knapper, brytere, instrumentpanel – ja, egentlig alt.
Det er faktisk fint lite å sette fingeren på. Bilen har en velfungerende autopilot, selv om den ikke er helt på Tesla-nivå.
Utvendig gjelder egentlig mye av det samme. Det er snakk om justeringer, tilpasninger og små, men gjennomtenkte modifiseringer. Bakluken er et eksempel. Den er nå av aluminium og veier 4,5 kg mindre enn på forrige modell. Bakvinduet kan fortsatt åpnes separat.
Den velkjente BMW-grillen har de også jobbet med, for å optimalisere aerodynamikken. Vi kan vel her blåse støvet av floskelen om at suksessen ligger i detaljene og samtidig bekrefte at dette fortsatt stemmer.
Fronten har blitt mer lik BMW 7-serie, men alt i alt er bilen veldig lik seg selv. Ikke noe galt i det, for 5-serie er en pen bil. Slik har det alltid vært. Vi tror likevel at noen synes de har vært vel forsiktige med designendringene her.
BMW 520D Touring:
- Motor: 2-liter diesel
- Effekt: 190 hk /400 Nm.
- 0-100 km/t: 7,8 sekunder
- Toppfart: 250 km/t
- Forbruk: 0,43 l/mil ved blandet kjøring
- L-H-B: 494,3 - 186,8 - 149,8 cm.
- Bagasjerom: 570 liter
- Pris fra: 545.000 kr.
- Pris testbil: Ca 650.000 kr.
Bilen er fysisk større, har mer utstyr og den er bedre støydempet – likevel har BMW klart å slanke vekten med 100 kilo. Det er bra.
Nå framstår den som enda mer moderne og up to date enn noen gang.
Så tøff kan BMWs nye familiebil bli
... og hva er konklusjonen?
Nye BMW 5-serie Touring imponerer. Og ikke bare litt!
Bilen bærer preg av å være ekstremt gjennomtenkt. Den byr på mer plass, mer utstyr, mindre forbruk, den er fin og fornuftig og ikke minst: Den ivaretar BMWs kanskje aller største styrke – nemlig kjøregleden, samtidig som den fortsatt byr på en god dose upper class-følelse.
Denne bilen er rett og slett en vinner!
Les også: Vår hovedtest av nye BMW 5-serie her
Se video av BMW-nykommeren under: