Vi har nettopp lagt bak oss årets fire første måneder med nybilsalg. Utviklingen er fortsatt god – selv om vi ikke ser fullt så høye tall som i rekordåret 2016.

Så langt er det registrert 48.580 biler, som er en liten nedgang på 3,2 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.

Utviklingen i markedet er fortsatt at elbiler, hybrider og ladbare hybrider vokser mest.

Bensin eller diesel – det er det store spørsmålet

Diesel mer stabilt

Hele 30,2 prosent av personbilene som er registert hittil i år har hybriddrift. En økning fra 22,9 prosent på samme tid i fjor.

Taperen er dieselbiler. Likevel ser tallene nå ut til å stabilisere seg litt. Knapt 30 prosent av de registrerte bilene har dieselmotor så langt i år.

Det er bare marginalt lavere enn på samme tid i 2016. Men vi skal ikke mange år tilbake i tid før dieselandelen var på over 75 prosent. Her har det altså skjedd ting!

– Derfor bør mange fortsatt velge diesel

Mer nyansert

Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen, følger nybilmarkedet i Norge tett. Han tror fortsatt dieselandelen skal ned, men at markedet begynner å få et mer nyansert bilde av virkeligheten.

– Det er naturligvis lett å bli dratt med i all den negative medieomtalen av dieselbiler. En rekke byer rundt om i Europa, inkludert her i Norge, stenger i større grad for dieselbiler. Det er jo en utvikling kjøperne må forholde seg til. Men samtidig er det fortsatt noen gode år igjen for dieselbilene, tror Møller Johnsen.

– Mange bileiere har grunn til å føle seg lurt!

De ladbare variantene av store SUV-er, som BMW X5, får ofte et høyt forbruk når de brukes på langkjøring.
De ladbare variantene av store SUV-er, som BMW X5, får ofte et høyt forbruk når de brukes på langkjøring.

Se på bruksmønster

Han skjønner at mange nybilkjøpere blir skeptiske til å kjøpe seg en ny-, eller for den del bruktbil med dieselmotor. Men understreker at folk bør tenke igjennom eget bruksmønster, geografi og lommebok, før en snur ryggen til dieselbilen.

– Bor du litt landlig til, trenger en fullverdig familiebil, kjører en del langt og må ha firehjulsdrift, er det få elbiler som passer. Dessuten er mange av de ladbare hybridene enten kostbare å kjøpe, eller kostbare å bruke. Noen er sågar begge deler.

Skandaler og utslipp førte til skifte i markedet

Høyt forbruk

Ladbare varianter av biler som BMW X5, Volvo XC90 og Mercedes GLE er eksempel på det siste. Alle kombinerer en lav elektriske rekkevidde, med høyt forbruk i det øyeblikk bensinmotoren må slå inn.

Dessuten er innkjøpsprisen, til tross for at de kommer gunstig ut i avgiftssystemet, høy.

– Mange av oss har ikke råd til å bruke opp mot- eller over en million kroner på bil. Når forbruket på disse bilene fort blir på over literen når de kjøres mer enn 30-40 kilometer, blir jo denne delen av regnestykket litt feil også, påpeker Vegard, som har testet alle disse ladbare SUVene.

Dieselforbud kan gi prisras på bruktbil

Tidlig i utviklingen

En annen utfordring rundt elbiler og ladbare hybrider, er at teknologien rundt disse fortsatt er ganske fersk. I alle fall i den skalaen vi snakker om nå.

Dieselgate-skandalen har vært en viktig bidragsyter til nedgangen for dieselsalget.
Dieselgate-skandalen har vært en viktig bidragsyter til nedgangen for dieselsalget. Foto: Damien Meyer

Særlig på biler der en kombinerer el- og tradisjonell bensin- eller dieselmotor, er det også en del ekstra teknikk som må vedlikeholdes og eventuelt repareres.

– Dieselmotoren er svært slitesterk, og en har klart å perfeksjonere disse gjennom mange tiår med utvilking. I utgangspunktet er dette relativt forutsigbart.

– Hva som skjer når batteriene på elbilen eller en ladbar hybrid må byttes, og ikke minst hva det vil koste, er det derimot vanskelig å spå noe om. Det samme gjelder hvor godt effekten holder seg i disse batteriene.

– De fleste opererer med rundt 8-10 års garanti på batteriene. Men vi vet ikke nok om hva som skjer med batteriene over tid ennå, og hvordan det påvirker rekkevidden og effekten på bilen, understreker Vegard videre.

Over halvparten vil ikke kjøpe bensin eller diesel igjen

Fortsatt marked

Han tror fortsatt at det er et bra marked for dieselbiler i Norge, selv om andelen vil bli lavere.

– Trolig er dieselbiler de første som forsvinner av dagens drivlinjer. Men det skjer ikke over natta. De er veldig gunstige med tanke på forbruk. Det høye dreiemomentet på lavt turtall passer veldig godt, på særlig litt større biler.

– Moderne dieselmotorer er dessuten langt mer miljøvennlig enn for bare noen år siden. Her har for eksempel ad blue-teknologi vært en viktig faktor, som bidrar til å senke utslippene, avslutter han.

Uten å dermed gjøre bilvalget noe særlig lettere for folk flest ...

Dette kan redusere utslippene med 70 prosent!