Det er så rart med det man kan. Det er veldig enkelt. Det man ikke kan derimot, kan fort bli en utfordring, selv om det kanskje i andres øyne er kjempelett.

Vi vil tro at de fleste en eller annen gang i en eller annen sammenheng har følt litt på nettopp dette. Enten det gjelder matteoppgaver, fikse noe på en kranglete PC, sette sammen en flatpakke fra IKEA helt selv – eller å fikse noe på bilen.

Det handler vel så mye om mestringsfølelse som å spare penger. Selv om det naturligvis er en lite bonus i seg selv.

Et godt tips er å sjekke på Youtube før man går i gang med en reparasjon.  
Et godt tips er å sjekke på Youtube før man går i gang med en reparasjon.  

Så utfordringen

Litt slik var det da Kai Hakvåg fra Vikersund forleden byttet bremseskiver og klosser selv, på sin Toyota RAV4 diesel fra 2010.

– Det er ikke så lenge siden jeg måtte skifte foran. Da betalte jeg 4.500 kroner, som jeg tror er en helt grei pris. Det var ikke det – det var mer nysgjerrigheten og lysten på å gjøre dette selv som pirret meg forteller Kai.

– Så da det nå var tid for å skifte bak, så kjøpte jeg delene og tenkte å prøve å gjøre jobben selv. Jeg så noen videoer på Youtube for å få tips før jeg gikk i gang. Det så ikke så ille ut, så jeg tok sjansen.

Kai beskriver jobben som middels krevende:

Dette er verktøyet Kai brukte. 
Dette er verktøyet Kai brukte. 

– Fra mitt ståsted var den det. Men det finnes sikkert de som ikke klarer det i det hele tatt – og like garantert de som tenker at dette klarer jeg med en hånd på ryggen og bind for øynene...

– Jeg brukte ca to timer på hele jobben. Da skiftet jeg begge bremseskivene, alle bremseklossene med nytt monteringssett. Delene kostet meg ca 1.700 kroner.

– Og jeg antar at jeg sparte rundt 3.500 kroner på å gjøre det selv. Slik sett er dette veldig grei timebetaling, sier Kai.

Oljeskift: Du sparer mye på å gjøre det selv

Prøvekjøringen i etterkant er spennende.

Disse bremseskivene var ikke mye tess...
Disse bremseskivene var ikke mye tess...

– Hammer, stålbørste, en tvinge eller stor tang til å presse bremse-stemplet tilbake med, skrutrekker, en fil og rustløser og en smørepasta er det man trenger. Selvfølgelig også jekk og støttebukker, slik at bilen står trygt når man gjør jobben.

– Det å demontere er ganske selvforklarende. Se nøye hvordan alle ting sitter, eller ta bilde FØR du plukker ting fra hverandre. Rengjør nøye og smør alle bevegelige deler. Monter nye deler i motsatt rekkefølge. Pass på at du ikke skader bremseslange eller rør mens du jobber. Verre er det faktisk ikke, sier Kai.

Her er nye skiver og klosser på plass.
Her er nye skiver og klosser på plass.

Som legger til at det mest spennende med hele prosessen er prøvekjøringen helt til slutt. Når jobben er gjort og bilen jekket ned igjen.

– Ja, det ligger helt klart en viss spenning i det øyeblikket man testkjører bilen. Hører man ulyder, virker bremsene og går skivene varme? Selve jobben er ikke skummel, man må bare våge å prøve. Gulroten er pengene man sparer - og som sagt den gode mestringsfølelsen, avslutter den glade hobbymekanikeren fra Vikersund.

Det er vel med det god grunn til å tro at den lokale Toyota-forhandleren her har mistet en kunde når det gjelder bremsejobber...

Les også: Dette kan du fortsatt gjøre selv på bilen