Tatt for juksing – men nå tjener de store penger

VW leverer imponerende resultater.

Det går unna hos Volkswagen som øker overskuddet kraftig første kvartal i år. Dermed virker det som konsernet har kommet seg svært bra gjennom den turbulente tiden etter at Dieselgate-saken sprakk.  Foto: Scanpix
Det går unna hos Volkswagen som øker overskuddet kraftig første kvartal i år. Dermed virker det som konsernet har kommet seg svært bra gjennom den turbulente tiden etter at Dieselgate-saken sprakk.  Foto: Scanpix

Det vakte enorm oppsikt da det høsten 2015 ble kjent at Volkswagen-konsernet helt bevisst hadde jukset med utslippet fra flere av sine motorer. Hele 11 millioner biler var berørt.

Den såkalte Dieselgate-saken ga bilgiganten svært mye negativ PR, i tillegg til store kostnader. I bilbransjen blir dette sett på som en av de største skandalene noensinne.

Særlig i starten var det også mange som mente at dette kunne få svært alvorlige følger for Volkswagen som selskap. At tiliten til VW og deres produkter var ødelagt, og at det ville få konsekvenser for både salg og overskudd.

Kuttrunder

Men slik har det ikke gått. Salget har vært stabilt, samtidig som tøffe kuttrunder har bidratt til å øke overskuddet.

I etterkant av Dieselgate har nemlig VW-ledelsen startet omfattende prosesser for å få ned kostnadene i konsernet. Særlig merket Volkswagen har vært en hodepine i flere år, med driftsmarginer som har ligget et godt stykke under de beste i markedet. Mye på grunn av høye utviklingskostnader.

Kuttrundene blir gitt en stor del av æren for at Volkswagen nå har lagt fram et resultat for første kvartal 2017 som ligger 40 prosent over samme periode i fjor. 4,37 milliarder euro, eller drøyt 40 milliarder kroner, endte det på. Med det kalkulerer VW selv med en driftsmargin på mellom 6 og 7 prosent i år, i fjor endte de på 6,7 prosent.

Porsche leverer supermarginer, og er en viktig bidragsyter økonomisk hos Volkswagen-konsernet. 
Porsche leverer supermarginer, og er en viktig bidragsyter økonomisk hos Volkswagen-konsernet. 

GM måtte innrømme feil forbrukstall – det gikk slik

Eventyrlige marginer

VW-konsernet inneholder en rekke merker. Av disse leverte både Porsche, Skoda og Seat bedre resultater enn året før. For Seats del er dette en skikkelig opptur. Merket var i mange år problembarnet i konsernet. De tapte penger og klarte ikke å få fart på salget. Men nå har det endelig begynt å løsne.

Porsche bidrar ikke med mest penger til kassen (det sier seg selv ettersom de ikke er noe stort volummerke), men de har noen eventyrlige marginer på hver bil de produserer. Denne skal ligge på rett under 20 prosent, det er det mange i bransjen som misunner dem.

Vi dro til Sør-Afrika - og kjørte en bil mange nordmenn drømmer om

Ble verdens største

Audi-overskuddet gikk noe ned, fra 1,3 til 1,2 milliarder euro. Men de er fortsatt konsernets store melkeku, målt i overskudd.

Luksusmerket Bentley reduserte sitt underskudd. Hos Bentley er målsetningen nå at den nye og kostbare SUV-en Bentayga skal gjøre at de tar farvel med røde tall i regnskapet.

I fjor passerte Volkswagen for øvrig Toyota og ble verdens største bilprodusent. Det er en posisjon de kommer til å gjøre sitt ytterste for å forsvare i år.

Skandaler og tilbakekallinger: Her er 6 av de største

Her gjøres siste finpuss på en helt ny e-Golf. Dette er Norges mest solgte elbil og har bidratt til at Golf virkelig har hatt vind i seilene de siste årene. Foto: Scanpix.
Her gjøres siste finpuss på en helt ny e-Golf. Dette er Norges mest solgte elbil og har bidratt til at Golf virkelig har hatt vind i seilene de siste årene. Foto: Scanpix.