Sikkerhetshull gjorde at tyver kunne starte bilene

Dette er en hodepine for bilbransjen.

Utviklingen går mot at stadig flere biler er koblet opp mot internett, det kan også få skumle konsekvenser. Et sikkerhetshull hos Hyundai gjorde at tyver kunne låse opp og starte bilene.
Utviklingen går mot at stadig flere biler er koblet opp mot internett, det kan også få skumle konsekvenser. Et sikkerhetshull hos Hyundai gjorde at tyver kunne låse opp og starte bilene.

Stadig flere biler blir koblet opp mot nettet. Dette åpner for mange spennende muligheter – men gir også en rekke problemstillinger

For når bilene er online, betyr det også at de kan bli utsatt for hackerangrep. Det har vi allerede flere eksempler på.

Nå har det blitt kjent at Hyundai har hatt en svakhet i sin app, som gjorde det mulig for utenforstående å hacke seg inn, låse opp bilene og starte dem.

Startet med en oppdatering

Det skal være snakk om en bug i systemet, som var der i flere måneder før den ble rettet i mars.

Ifølge bransje-nettstedet Automotive News startet dette i forbindelse med en oppdatering av Hyundais Blue Link-system i starten av desember.

Hyundai bekrefter selv det som har skjedd, men understreker at sikkerhetshullet ikke har fått noen direkte konsekvenser:

Har advart

– Hyundai kjenner ikke til at noen kunder har blitt rammet av denne potensielle svakheten, sier Jim Trainor som er talsmann for Hyundai i USA.

Men for bilbransjen er dette helt klart en ripe i lakken. Både myndigheter og forbrukerorganisasjoner har lenge advart mot potensielle farer ved ny teknologi som har blitt rullet ut i stort tempo de siste årene.

Blant dette er apper som både finner bilen, låser den opp og starter den. Selvkjørende teknologi kommer også for fullt og åpner for nye og skumle scenarioer.

Så lett er det å stjele tusenvis av norske biler

Tok over kontrollen av bilen

For to år siden vakte det stor oppmerksomhet da to eksperter på området viste at de kunne ta kontroll over en Jeep som kjørte i høy hastighet, ved å hacke seg inn i bilens systemer. De kunne rett og slett overstyre alt sjåføren gjorde og kjørte til slutt bilen i grøfta.

Dette førte til at Fiat/Chrysler-konsernet måtte tilbakekalle 1,4 millioner biler i USA og satte for alvor fokus på denne tematikken.

Utfordringen er blant annet at bilene i stadig større grad skal kunne kommunisere med eksterne parter, også andre biler. Og når de er koblet opp, gir det også muligheter for å "bryte seg inn" i systemene og i verste fall ta kontroll over bilen.

...men denne appen er garantert ikke skummel for bilen din!

Norske hackere prøvde seg på Tesla, se video under: