Opel Ampera-e har for lengst blitt et fenomen. Over 4.000 norske kunder har bestilt bilen, uten å hverken ha sett den eller fått prøve den først

De bare skulle ha den folkelige og ujålete elbilen, med Tesla-rekkevidde.

Ampera-e er nemlig oppgitt til å kunne gå hele 520 km på en opplading. Det er soleklart best i dette segmentet. Samtidig som den kompakte bilen byr på plass nok til en hel familie.

Lansering for verdenspressen

Nå har endelig de første eksemplarene entret norsk jord. Men det er ikke kundene som bestilte bilen for flerfoldige måneder siden som får kjøre nå.

Nei – det er Europa-lansering og pressekjøring det handler om i første omgang. Så her kommer spente motorjournalister langveis fra for å ta den Opel-nyheten nærmere i øyesyn og testkjøre den i elbil-landet Norge.

Les også: Slik produseres Opel Ampera-e.

Rekkevidde så det holder ...

Nye Opel Ampera-e er kompakt utvendig, men romslig innvendig. 
Nye Opel Ampera-e er kompakt utvendig, men romslig innvendig. 

En av dem som akkurat nå er ute og kjører nye Opel Ampera-e er Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen.

– Dette er mye og sprek bil for pengene, oppsummerer han. Dessuten er jeg imponert over rekkevidden. At man kan kjøre over 40 mil uten å lade denne på sommerstid er jeg helt overbevist om, forklarer Vegard.

Han har kjørt fra Gardermoen og opp til Hadeland Glassverk på Jevnaker, ned til Hønefoss og "rotet litt rundt" som han kaller det. Nå kjører han nedover mot Gardermoen igjen.

– Rekkevidden har liksom ikke vært noe tema. Det er nok snart slutt på tiden med rekkeviddeangst, med mindre du skal på langtur, tror Vegard.

Her er hemmeligheten bak Opels nye elbil

Et par småting

Kupéen er romslig og bagasjerommet svelger unna helgebagasjen, og vel så det.

Nettopp anvendeligheten, kombinert med rekkevidde, er blant de sterkeste kortene til Ampera-e.

– På minussiden noterer jeg meg et litt rimelig og ikke altfor påkostet interiør. Finish og materialkvalitet kunne vært bedre. Bilen bærer slik sett preg av å være bygget i USA, der de gjerne har litt andre krav til nettopp disse tingene. Dessuten er jo pris og vekt viktige parametere. Man må heller ikke glemme at startprisen er på under 300.000 kroner. Man får ikke Rolls-Royce til den prisen, sier Vegard.

Over 200 motorjournalister kommer for å kjøre bilen de nærmeste dagene. Så det er gode sjanser for å møte på Opel-nykommeren om man ferdes i traktene mellom Hadeland og Gardermoen.

Forhandlerne får biler til utstilling og prøvekjøring i mai. De første kundebilene blir overlevert sine respektive eiere i slutten av mai, så går det slag i slag utover sommeren og høsten.

Les også: Her er Opels nye flaggskip

Interiøret er ganske kult, men litt bedre finish og materialkvalitet hadde gjort seg. 
Interiøret er ganske kult, men litt bedre finish og materialkvalitet hadde gjort seg. 

Halvannet års ventetid

– De som har bestilt har all grunn til å glede seg. I en litt kul farge synes jeg den er fin å se på også, skyter Vegard inn.

Men om du sitter og leser dette nå og tenker at en slik bil skal jeg jammen kjøpe meg, så må vi få advare om at det er forholdsvis lang ventetid.

– Vi har fått opplyst om at hvis du bestiller bilen nå, så får du den høsten 2018. Akkurat det er litt synd og vil nok trolig påvirke salget noe, avslutter Vegard.

Opels norske toppsjef, Bernt G. Jessen, er naturligvis også strålende fornøyd med mottagelsen bilen har fått. Til Broom bekreftet han tidligere i år at salgstakten på bilen tilsier nær 10.000 biler på årsbasis.

– Vi jobber kontinuerlig med å få flere biler til Norge. Produksjonen planlegges i detalj måned for måned og uke for uke, men slik det ser ut nå vil 2018 bli det store leveringsåret. Vi skal gjøre vårt aller beste for å skaffe alle bil så fort som råd er, forsikrer Jessen.

Vi har allerede testet Ampera-e i USA – les mer her:

Se video av nye Opel Ampera-e her: