Det folkelige og ujålete bilmerket Skoda har fått et solid fotfeste her i Norge. Det har styrket seg ytterligere de siste årene.

I 2016 var Skoda det åttende mest solgte merket i Norge og Octavia var landets mest solgte stasjonsvogn.

Med tanke på at billigmerket hverken hadde SUV, elbil eller hybrider/ladbare hybrider i sitt sortiment, er dette en svært sterk prestasjon.

Før lo vi av dem - det er det slutt på nå!

Knall-start på 2017 med ny SUV

På slutten av fjoråret lanserte de også sin første ekte SUV – Kodiaq. En bil som definitivt bidrar til å løfte Skoda-salget til nye høyder her hjemme. Vi nordmenn elsker jo de høyreiste bilene med god plass, høy bakkeklaring og firehjulsdrift. Når bilen i tillegg er fin og prisen fornuftig, ja så må det jo bli en suksess.

Så at salget av denne bidrar til en solid salgsøkning er ikke noen stor overraskelse.

Så langt i år har rundt 1.000 norske kunder sikret seg en Kodiaq. Mest solgte Skoda-modell er allikevel Octavia. Rundt 1.200 biler er solgt så langt av den. Den store Superb har solgt i drøyt 500 eksemplarer hittil i år.

Det totale Skoda salget så langt i år er på godt over 3.000 biler.

Skoda Octavia var Norges mest solgte stasjonsvogn i 2016. Det kan den godt bli i 2017 også. 
Skoda Octavia var Norges mest solgte stasjonsvogn i 2016. Det kan den godt bli i 2017 også. 

Én biltype er øverst på ønskelisten hos stadig flere

Stjeler kunder fra Volvo, BMW og Mercedes

– Dette er en utvikling vi naturlig nok er svært godt fornøyd med, sier markedssjef for Skoda i Norge, Thomas Mietinen.

– Vi visste at Kodiaq ville slå godt an, men var kanskje litte granne engstelige for at den ville ta kunder fra de andre modellene våre, innrømmer Mietinen.

Det skulle altså vise seg å være ubegrunnet.

– Ja, for faktum er at alle våre modeller selger over budsjett og at Kodiaq henter helt nye kunder til oss. Fra sterke konkurrenter som Volvo, BMW og Mercedes. Det er både gledelig, men stiller også krav til oss og det vi skal levere. Vi vil jo at kundene skal være fornøyde både med bilen og med oss som leverandør, forklarer markedssjefen.

Toppmodellen med 190 hk TDI-motor DSG-girkasse og firehjulsdrift er bestselgeren av Kodiaq. 
Toppmodellen med 190 hk TDI-motor DSG-girkasse og firehjulsdrift er bestselgeren av Kodiaq. 

Her prøver vi ny elbil – tre år før den kommer

Drømmer om 10.000 biler i 2017

Veldig mange av Skoda-kundene velger fortsatt dieselmotor. De kan som nevnt ikke tilby elbiler eller hybrider. Ennå.

– Nei, men det kommer. Først ut er Superb som kommer som ladbar hybrid i 2019. Altså om kun halvannet år. Så kommer Skoda med en elbil i 2020 og innen 2025 skal 25 prosent av Skoda-salget være elektrifisert. Vi selger rundt 70 prosent av våre biler med diesel nå. For Kodiaq sin del er topputgaven med 190 hesters TDI og DGS-girkasse desidert mest populær. Vi ser mye av den samme tendensen på andre modeller også – nordmenn velger godt utstyrte biler.

Års-salget av Skoda var satt til ganske ambisiøse 8.300 biler for 2017. Ettersom salgey går så godt som det gjør nå, så justeres dette noe opp.

– Ja, jeg innrømmer at vi har en liten drøm om å kanskje nå 10.000 biler i år, avslutter en tydelig fornøyd Mietinen.

Les også: Slik blir Skodas nye elbil:

Video: Slik er Skodas første SUV