– Dette er kult altså! Det er omtrent som å gå rundt inne i et dataspill. Lyd og bildeinntrykkene er såpass sterke, selv om de ikke er helt hundre prosent naturtro.

Det forteller en vår egen bilekspert, Benny Christensen – en liten smule opprømt etter å ha sett på Skodas nye elbil, Vision E som kommer i 2020. Altså først om tre år.

Ja, som du skjønner har han ikke sett den helt på ordentlig, men gjennom Virituell Reality (VR) briller. Disse brillene genererer realistiske bilder, lyder og andre sanseinntrykk som kopierer et reelt miljø.

VR-brillene simulerer også en brukers fysiske tilstedeværelse i dette miljøet. Der var altså Broom-Benny og så på framtidsmodellen fra Skoda.

Broom-Benny gjør seg klar til å møte elbilen fra Skoda - tre år før den kommer. 
Broom-Benny gjør seg klar til å møte elbilen fra Skoda - tre år før den kommer. 

Man ser litt pussig ut

– Jeg har så vidt prøvd slike briller tidligere, og ble ikke så imponert. Men denne gangen fungerte de bedre. Man står i et mørkt rom, tar på seg brillene og et headset – og forsvinner altså inn i en virtuell verden.

– Men hvordan oppleves det egentlig?

– Det er ikke helt glassklart, litt kornete – men definitivt imponerende allikevel. Jeg føler virkelig at jeg så på denne bilen. Jeg gikk rundt den, studerte detaljer og fikk et ganske livaktig inntrykk. Ikke bare av bilen men også av omgivelsene rundt bilen.

– Den å ta på den går ikke. Da blir man stående og veive i løse lufta. Man ser definitivt litt pussig ut når man går rundt og studerer "luft", i alle fall for de rundt.

Les vår test av den nye Skoda-SUV-en her:

Norske kunder har meldt interesse allerede

Skoda Vision E oppleves som ganske tøff og romslig og er en coupe-aktig SUV. 
Skoda Vision E oppleves som ganske tøff og romslig og er en coupe-aktig SUV. 

Hvordan ser den ut da?

– Tøff, med sine litt coupeaktige linjer. Romslig, med helt flatt gulv og fire separate stoler, store hjul, og det som ser ut som et ganske stort bagasjerom.

To elmotorer på til sammen 306 hestekrefter, og firehjulsdrift sørger for rask og sikker framkommelighet. Vi må huske at dette er et konsept og at bilen kanskje tones noe ned inn til produksjonen. Men vår kilder sier at bilen ikke skal endres mye.

Norske kunder har allerede tatt kontakt med importøren og lurt på om det er mulig å sette seg på venteliste.

Konseptet av Skoda Vision E vises i Shanghai nå, mens produksjonsbilen kommer i 2020. 
Konseptet av Skoda Vision E vises i Shanghai nå, mens produksjonsbilen kommer i 2020. 

Les mer om Skoda Vision E her:

– Når man setter seg inn i bilen, blir man faktisk såpass lurt at man løfter føttene over dørterskelen, selv om det absolutt ikke er nødvendig. Man går jo tvers gjennom bilen om man vil. Det er 360 graders visning, så man kan snu seg rundt og sjekke baksetet også. Man behøver ikke bare se ut av frontruta.

– Bilsetet denne gangen var en kontorstol, men den fungerte godt nok til at vi fikk en kjøretur med bilen. Bilen er jo autonom, så den kjører selv. Uten at man betjener hverken ratt eller pedaler.

– Noen klagde litt over at de opplevde tendenser til bilsyke under kjøreturen.

Norsk Skoda-storselger kommer som ladbar hybrid

Slik ser Skoda Vision E ut innvendig. Romslig med flatt gulv og fire separate stoler. 
Slik ser Skoda Vision E ut innvendig. Romslig med flatt gulv og fire separate stoler. 

Dette har noe for seg

– Hvordan var kjøreturen da?

– Akkurat her har dette systemet huller. Man mangler jo fullstendig feedback fra både veien og bilens fjæring. Så det blir jo litt "flatt" på en måte. Men alle som har sett Flåklypa Grand Prix på kino, vet jo at opplevelsen kan være ganske livaktig allikevel, men det oppleves ikke slik her. Men man får jo en godt innblikk i hvordan interiøret ser ut da.

– Her tror jeg VR-systemet har noe for seg. Det erstatter neppe selve prøvekjøringen og testen av bilen riktig enda, selv om det sikkert kommer det også. Med en bevgelig stol og et ratt med riktig motstand, så er nok mye gjort, tror Benny.

– Men man kan i alle fall se hvordan forskjellige interiørfarger og utstyrsvarianter ser ut. Både utvendig og innvendig.

– Det går neppe lenge før dette systemet er på plass hos bilforhandlere som da ikke behøver å ha så mange forskjellige modeller utstilt. Det holder med en, så kan VR-brillene vise deg resten. For eksempel hvordan bilen ser ut innvendig om kvelden med instrumentbelysningen tent, hvordan den oppleves med lyst kontra mørkt interiør og hvordan den ser ut visuelt eksteriørt med forskjellige farger og ulike felger for å nevne noe.

Les også: Slik blir Skodas nye elbil

Video: Slik er Skodas første SUV: