BMW 1-serie er i utgangspunktet både minste og billigste modell i BMW-sortimentet. Vanligvis selges den med motorer som handler mer om fornuft enn følelser. For eksempel en liten og gjerrig diesel- eller bensinmotor.

Men BMW klarte naturligvis ikke å bare tenke fornuft. Derfor lages det noen skikkelige råskinn av denne også.

Det finnes riktignok ikke en M1, en betegnelse som forøvrig er legendarisk i BMW-sammenheng, med i stedet en modell som heter M135i (og 1M coupe, men det er en litt annen historie).

Den er ikke snusfornuftig – ikke billig heller. Ny var prisen i 2013 over 800.000 kroner når den ble spekket opp litt. Men nå finnes det et særdeles velutstyrt eksemplar til salgs for 499.000 kroner.

Her kjører Broom forbi politiet – i 200 km/t

Mye penger

Det høres kanskje mye for en fire år gammel 1-serie. Og det er ikke mange av disse på markedet til å sammenligne pris med, heller.

Men det er i alle fall ingen tvil om at du får mye motor og heftige ytelser for pengene.

Dette eksosanlegget koster ekstra – og gir fra seg et potent snerr!
Dette eksosanlegget koster ekstra – og gir fra seg et potent snerr!

3-literen, en rekkesekser slik BMW-entusiastene liker, er nemlig på 320 hk og har et dreiemoment på 450 Nm. Det er nok til at dette lille råskinnet banker avgårde fra 0-100 km/t på 4,9 sekunder.

Vi har testet denne bilen på en litt utradisjonell måte ...

Mye utstyr

Det ble ikke holdt igjen på ekstrautstyret heller. En ting er elektriske sportsseter, stor navigasjon, ryggekamera, adaptiv cruisekontroll og Harman Kardon-stereoanlegg.

Mer uvanlig er M Performance-utstyret som også er montert. Dette er altså styling og tuning som BMW selv står for.

I dette tilfellfet består det blant annet i et nytt eksosanlegg med et mer utagerende lydbilde, større bremser med enda mer tak enn de originale og 19" M Performance-felger.

Klikk her for å se hele annonsen

Først og fremst moro

At første kjøper av denne bilen prioriterte moro langt høyere enn praktiske egenskaper, skjønner du når vi avslører at det er en tredørsversjon og at den ikke har firehjulsdrift.

Slik ser det ut inni M135i. Bilen vi omtalter har imidlertid automatgir og skinnseter.
Slik ser det ut inni M135i. Bilen vi omtalter har imidlertid automatgir og skinnseter.

Noe plassorgie er det altså ikke snakk om. Ei heller en helt enestående hyttebil.

Men på den andre siden er det ikke måte på hvor mye adrenalin du kan ha når du IKKE kjører til hytta med bilen full av folk og bagasje!

Denne bilen gjorde sterkt inntrykk på oss

Koster

Det du må være litt obs på, er at biler som dette koster. Slitedeler er dyrere enn normalt, forsikring koster ekstra og service på BMW er ikke akkurat gratis, uansett hvilken modell du måtte ha.

Dersom du er litt tung på høyrefoten, blir det fort litt drivstoffutgifter også. Oppgitt blandet forbruk er riktignok "bare" 0,75 l/mil, men vi tør påstå at det er et tall knapt noen eiere av en M135i har sett snurten av. Hvis du er opptatt av den slags, kjøper du ikke en slik bil...

Bilen vi omtaler her har rullet 80.000 kilometer. Det betyr at det fortsatt er veldig mye moro igjen for kommende eiere her ...

Dette var Top Gear-sjefens favorittbil i 2011