Citroën er et bilmerke som aldri har vært redd for å gå egne veier, hverken når det gjelder design eller tekniske løsninger. Det har resultert i en rekke ikoniske bilmodeller opp gjennom historien.

Det burde være nok å nevne biler som 2CV, som de fleste kjenner, eller ID / DS, bedre kjent som "Padda", CX, Traction Avant, Ami, Mehari og GS.

En av de aller mest karismatiske og sjarmerende bilene fra den vågale, franske produsenten er nok allikevel H-van, eller Hy, som er en varebil eller lett lastebil.

<br>Citroën Type H er en 70-års hyllest til en av verdens mest særegne biler.

Citroën Type H er en 70-års hyllest til en av verdens mest særegne biler.

70 år nå

Den ble produsert mellom 1947 og 1981. Foruten et utseende som ikke ligner på noe annet (med inspirasjon fra tyske Junker-fly), bød den i kjent Citroën-stil på en rad kreative løsninger. Den hadde blant annet forhjulstrekk, som ikke var helt dagligdags i 1947. Hele drivverket var plassert i en egen hjelperamme.

Løsningen gav uvanlig god plass, lavt og helt flatt gulv i varerommet, og derigjennom lavt tyngdepunkt.

Denne snodige framtoningen fyller nå 70 år. Det har Citroën ikke tenkt å la gå upaktet hen.

Topp 5: Disse bilene vil vi se i ny utgave

Utgangspunktet er en ny Citroën Jumper som får nye karosseriplater.&nbsp;
Utgangspunktet er en ny Citroën Jumper som får nye karosseriplater. 

Bygger på ny Jumper

De har nemlig tatt fram et "retro-kit" til varebilen Citroën Jumper, som forvandler denne til en slags retro-klone av Hy/H-van. Altså en fullt ut moderne varebil, med gammeldags og klassisk utseende.

Det er Fabrizio Caselani og designer David Obendorfer som står bak.

Selvfølgelig er ikke bilen identisk med den gamle. Det har nok heller ikke vært hverken meningen eller mulig. Men vi synes de har lyktes godt med å gi bilen et kult og annerledes retro-design ved hjelp av kittet som er tatt fram.

Her har men den særegne grillen, de to runde frontlampene, de bølgete karosseriplatene og en god del andre elementer som leder tankene tilbake til den opprinnelige.

Se hva som skjulte seg i den gamle garasjen

Slik ser originalen ut. Kanskje ikke pen, men proppfull av sjarm og definitivt et bilikon.&nbsp;
Slik ser originalen ut. Kanskje ikke pen, men proppfull av sjarm og definitivt et bilikon. 

Kul – eller bare tull og tøys?

Den vil få dieselmotorer på mellom 110 og 160 hestekrefter, og konverteringen fra Jumper vil skje hos italienske FC Automobili. Akkurat som originalen vil den finnes i flere forskjellige konfigurasjoner. Som kiosk-bil, som vanlig varebil, som høy og lang utgave og som bobil.

Det som faktisk er litt synd, er et det bare planlegges å bygge 70 stykker.

Vi kan ikke forstå annet enn at det burde være mulig å selge langt flere av disse til blant annet firmaer som vil eksponere seg selv ved hjelp av en annerledes og kul bil, en som garantert vil vekke oppsikt.

Har både VW Beetle, Mini og Fiat 500 klart å bli suksesser, så burde vel også denne varebilen kunne klare det...

Hva mener du om bilen? Er det bare tant og fjas – eller er den litt tøff og kul? Skriv inn i kommentarfeltet under:

Les også: Bruktbilen bare en mor kan elske