Volvo er nå midt i sin største snuoperasjon noensinne. Etter at de ble solgt fra Ford til kinesiske Geely tilbake i 2010, har Volvo på mange måter startet på nytt.

Det handler blant annet om to helt nye plattformer som nye modeller bygges på, og svært mye teknologi som er utviklet helt fra bunnen av. Om noen år har alle modeller blitt byttet ut – og alt som smaker Ford-teknikk er borte.

Elbiler på gang

Først ut av de nye modellene var den store SUV-en XC90. I fjor kom så storbilene S90 og V90, og i år er det klart for en helt ny XC60.

Det betyr i praksis at Volvo de siste årene har sprengjobbet med å utvikle nye modeller. Og det stopper ikke her.

Det har lenge vært kjent at Volvo også har elbiler på gang, og nå har vi fått bekreftet at den første av dem skal komme på markedet i 2019.

XC60 er siste nytt fra Volvo, den kommer på markedet senere i år. 
XC60 er siste nytt fra Volvo, den kommer på markedet senere i år. 

C30 var også elbil – i noen få eksemplarer

Helt nytt bilmerke

Bransje-nettstedet Automotive News siterer kilder i Kina som sier at den første elbilen fra Volvo skal produseres i Kina, og eksporteres derfra til en rekke markeder.

Bilen skal bygges på den helt nye CMA-plattformen som Volvo har laget i samarbeid med Geely. Alle mindre Volvo-modeller framover skal bygges på denne. Geely skal også bruke den, blant annet til sitt helt nye merke, Lynk & Co.

På denne måten kan Geely fordele utviklingskostnadene over svært mange modeller. Det gjør også at de kan investere betydelig mer i grunnkonstruksjonen til bilene, enn de kunne gjort bare for det kinesiske hjemmemarkedet.

Slik ser CMA-plattformen ut, rigget for elbil. 
Slik ser CMA-plattformen ut, rigget for elbil. 

Les mer: Lynk & Co har spennende planer

Lager S60 i Kina

Å selge Kina-bygde biler i vår del av verden, har til nå blitt sett på som svært krevende. Geely og Volvo er nok derfor forberedt på å møte en rekke fordommer. Men mye tyder på at de har gjort hjemmeleksene grundig.

Volvo har ikke mindre enn tre nye fabrikker i Kina. Ved å bygge nye fabrikker, har man også muligheten til å sette en høy kvalitetsstandard helt fra starten av. Her har Geely også benyttet Volvos kompetanse på en rekke områder.

I dag eksporterer Volvo den lange utgaven av sin S60 sedan fra Kina, blant annet til USA. De er også i ferd med å flytte produksjonen av sedanen S90 til Kina.

400 kilometer?

I fjor solgte Volvo drøyt 500.000 nye biler. Det skal opp til 800.000 i 2020, ambisjonen skal være at minst en tredjedel av disse bilene skal bygges i Kina.

Foreløpig er det ikke kjent hva slags karosseri Volvos første elbil skal få. Volvo har så langt vist oss to konseptbiler på CMA-plattformen, en sedan og en crossover. Rekkevidde vet vi heller ikke noe om, men det vil overraske om ikke Volvo går for minst 400 kilometer, kanskje også mer.

Samtidig er det også klart at Volvo jobber med en elbil basert på den store SPA-plattformen, den er neppe langt unna den heller.

Slik ser Volvos kommende XC40 ut i konseptversjon, kanskje velger også Volvo denne karosseriformen til sin første elbil. 
Slik ser Volvos kommende XC40 ut i konseptversjon, kanskje velger også Volvo denne karosseriformen til sin første elbil. 

En stor Volvo-suksess lever videre i Kina, les mer om den her: