Dodge har i månedsvis teaset bilder og info om sin nye superversting Demon. Bilen er en spesialutgave av Challenger, og etter rykter om at dette kunne bli den grommeste lyskryssracer noensinne, viser det seg at Dodge ikke skuffer noen.

For nå er Challenger SRT Demon vist frem på New York Auto Show, og for et brutalt beist Dodge har kommet opp med!

Her får man nemlig den raskeste bilen både hva gjelder 0-100 og kvartmila! Med hjulløft på kjøpet! Med en 0-60 mph (0-96 km/t) tid på 2,3 sekunder, og kvartmila på 9,65 sekunder blåser Demonen alt annet til side.

Her ser du innholdet i Demon Crate pakken. 
Her ser du innholdet i Demon Crate pakken. 

Den voldsomme akselerasjonen skyldes i hovedsak tre faktorer: Sparing av vekt, økning av effekt, og dragraceteknologi. Vektmessig har man kastet ut ting man ikke trenger, og bilen blir levert med kun et sete!t Vil du ha passasjersete og baksete, koster de én dollar stykket.

Demon Crate

Standard har bilen 808 hk og 972 Nm i dreiemoment, på vanlig premium-bensin. 6,2-liters Hemi-åtteren tar utgangspunkt i den såkalte Hellcat-Hemien (707 hk), men har fått annen veiv, råder, kamaksler og stempler.

Demon ser superfet ut med sine voldsomme hjulbuer. 
Demon ser superfet ut med sine voldsomme hjulbuer. 

Kjøper du den såkalte «Demon Crate» pakken (pris ikke oppgitt ennå), får du med ekstra smale fronthjul (og Snap On verktøy for å skifte hjulene), en ny ECU til motoren, et nytt luftfilter, en annen termostat, en plate for å erstatte passasjerspeilet og en ny HVAC-brytermodul med en ekstra bryter på. Når du aktiverer denne bryteren (merket HO for høyoktan), aktiveres en ny motormapping for høyoktan bensin som øker effekten til 840 hk og 1044 Nm ved 4500 omdreininger.

Unik Launch Control

For skikkelig feste leveres bilen med Nitto NT05R dragdekk i 315/40R-18. For å få plass til dem har bilen fått skjermene breddet med 4,5 cm på hver side (som også ser ultratøft ut).

For å få kreftene ned i dekkene, bruker Demonen et unikt Launch Control-system. Først aktiverer man Line Lock (som låser frontbremsene), slik at man kan varme opp dragdekkene med en god gammeldags burnout. Så er man klar for moro. En egen brems (et såkalt Trans-Brake system) låser girkassen i første og revers samtidig (slik at bilen ikke kan rikke seg en millimeter på startplata mens man trår ned gassen for å ha riktig turtall til starten), samtidig som bilens to-trinns tenningssystem kutter tenning og bensin til fire av sylindrene mens alle ventilene går som normalt.

Denne Bobla er nok ikke helt hva du tror

Hemi er fortsatt elefanten av motorer, noe Demon beviser. 
Hemi er fortsatt elefanten av motorer, noe Demon beviser. 

Dette gjør at 2,7-liters kompressoren kan generere maksimum ladetrykk uten å generere maksimum effekt (som kommer umiddelbart etter starten). Et gigantisk nedkjølingssystem drevet av air-condition systemet senker lufttemperaturen med 7 grader celsius før den går inn i motoren.

Forhjulene i været

En superkraftig Torque Converter sørger for at girkassen overlever påkjenningen, og når du trykker på girhendelen bak rattet, bryter helvete løs. Her kan det være greit å ha bilen stilt opp så rett som mulig, for den brutale akselerasjonen er istand til å generere hjulløft foran. Dette er mulig ved hjelp av fjæringen som er satt opp for kvartmilsbruk (myk foran, superstiv bak), som genererer maks trykk ned mot bakhjulene idet man gir full gass.

En av de mest spesielle bruktbilene du kan kjøpe

Alt dette gjør at Dodge har sertifisert bilen med en kvartmilstid på 9,65 sekunder (siden de brukte en dragstripe vil man nok oppleve at kvartmilstiden faller med noen tideler ute på gaten). 3.000 modeller vil lages for USA i 2018, og 300 for Canada. Prisen er latterlig lave 85.000 dollar, eller sånn cirka 800.000 kroner. Dette blir samlerobjekt med årene, det er det ingen tvil om!

Det mest brutale du får kjøpt i 2018. 
Det mest brutale du får kjøpt i 2018. 

Dodge har også gjort sin hjemmelekse når det kommer til PR-siden, og har fått Guinness Rekordbok til å være med på testene. Det betyr at Dodge Challenger SRT Demon kommer i rekordboken som den eneste standardbil som klarer hjulløft fra start, nærmere bestemt at framhjulene er over bakken i 0,89 meter.

Mange rekorder

Den kommer også i rekordboken som den raskeste produksjonsbil noensinne både fra 0-60 mph (som går på 2,3 sekunder), samt kvartmila på 9,65 sekunder, sertifisert av NHRA som sanksjonerer dragracingløpene i USA. Det er for øvrig så voldsomme tall, at NHRA allerede har bestemt at det er for raskt for en produksjonsbil uten veltebur (reglene sier at man må ha bur hvis man kjører på 9-tallet).

Men dukker du opp med en Demon og kjører 10.01 er alt greit, og skulle du kjøre fortere vil du bare få beskjed om at du må sette inn bur. Så bilen er ikke bannlyst fra dragstripa. Det skal dog sies at en med en erfaren drag-sjåfør bak rattet, og ordentlige slicks på plass, så vil bilen kjapt klare lave 9-tall på stripa.

Men rekordene stopper ikke der. Hva sies til 0-30 mph (0-48 km/t) på 1 sekund blank! Eller den høyeste G-kraft rett fram i en produksjonsbil noensinne med 1.8 g. Dodge sier også at Demonen er den første produksjonsbil laget for å kjøres på 100+ høyoktan bensin, samt den første produksjonsbil uten passasjersete.

Dessuten må det huskes på at bilen er godkjent for gatebruk. Mange har nok sett alskens Drag Pak Challengere, Cobra Jet Mustanger og COPO Camaroer de siste årene, men de har vært ulovlige for gatebruk. Det er kanskje dette som er mest imponerende med Demon. At den til tross for sin syke råskap, selges med et VIN-nummer. For en bil!

Amerikansk politi får miljøbiler