drømmetesten mercedes-amg c63 s coupé

Denne bilen er nesten for brutal

Mektig lyd og lynrask respons fra Mercedes-AMG. Les testen:

Hva skjer når du slipper en 21 år gammel bilentusiast inn bak rattet på et knippe ekte drømmebiler?

Det bestemte vi oss for å finne ut av. Mats Brustad er Broom-redaksjonens yngste og har skyhøy lidenskap for bil.

Nå har han fått tilgang på en skikkelig godtepose, nemlig et utvalg biler de aller fleste av oss bare kan drømme om!

Nå skal du oppleve dem gjennom hans øyne (og ører). Nå er det klart for Mercedes-AMG C 63 S Coupé.

Hvorfor akkurat denne?

Mitt forhold til magi er i utgangspunktet ganske snevert. Men det finnes noen få unntak, som vi finner i bilverdenen.

De tre bokstavene «AMG» er for eksempel en liten oppskrift på magi. Det fikk jeg klekkelig erfare i fjor sommer, da jeg testet et av AMG-flaggskipene, S 63 cabriolet, i Hardanger!

Lav og bredbent - kanskje ikke beskrivelsen av drømmedama, men i bilverdenen er det godis for øynene. 
Lav og bredbent - kanskje ikke beskrivelsen av drømmedama, men i bilverdenen er det godis for øynene. 

Nå har jeg vært så heldig å få lov til å teste den rampete lillebroren. Men til tross for noe lavere effekt, er det mye som tilsier at C 63 S Coupé skal være enda råere å kjøre. Forventingene er med andre ord til stede, naturligvis, når en ekte AMG-modell skal til pers!

Førsteinntrykk

C-Klasse Coupé er i utgangspunktet en lekker bil. Men når AMG får slippe til blir den fort mye barskere. Faktisk er alle karosseridelene endret fra en standard C Coupé – kun med unntak av dører, bakluke og tak. Dette er gjort for å gjenspeile aggressiviteten som bor i den. Panseret er forresten 60 mm lenger enn standard-utgaven, utelukkende for å få plass til den digre motoren!

Resultatet blir litt som en lav, bredbent og gneldrende bulldog. Pirker du den på nesa (les gasspedalen) våkner udyret og freser tilbake i rent sinne! Dette er med andre ord en bil du ikke skal kødde med. Rett og slett fordi den ER og ser skikkelig bøllete ut.

Design

Mye er allerede nevnt. AMG C Coupé er steintøff. Det som utpeker seg er frontfangeren, brede hjulbuer og en real hekk som domineres av fire markante enderør.

Det er helt klart noe rampete over dette designet... 
Det er helt klart noe rampete over dette designet... 

I mine øyne ser bilen helt klart best ut rett forfra. Da ser man aggressiviteten og de brede bulldog-hoftene aller best. Dersom man har sans for coupeer er det svært lite å pirke på eksteriørdesignet. Her har man fått til kombinasjonen av runde hovedtrekk og rette designelementer.

Den matte gråfargen er forresten ganske spenstig (til grå å være) – og bidrar ytterligere til særpreget på bilen. Jeg opplever faktisk overrasende mange blikk, delvis måpende, langs veien.

Innenfor dørene er ikke forskjellene like store fra en standard C-Klasse. Men heldigvis er de viktigste elementene byttet ut: Ratt og stoler. AMG-setene i bilen byr på mange justeringsmuligheter og sidestøtten er god – noe som trengs i dette beistet.

På visse områder syns jeg faktisk interiøret er tøffere enn hos storebror E-Klasse. Gjennom testperioden er det også mange adrenalinfylte passasjerer som påpeker det samme. Et plusspoeng er også funksjonaliteten interiørt. Alt er så logisk og enkelt å bruke.

  • Design eksteriør: 9/10
  • Design interiør: 9/10
Sportslig og funksjonelt interiør, men jeg hadde kanskje ønsket at AMG hadde foretatt noen ekstra grep i forhold til standard-versjonen. De er nemlig temmelig like. Foto: André Brumoen 
Sportslig og funksjonelt interiør, men jeg hadde kanskje ønsket at AMG hadde foretatt noen ekstra grep i forhold til standard-versjonen. De er nemlig temmelig like. Foto: André Brumoen 

Kjøreglede

Dette er vanvittig moro å kjøre, det skal jeg love deg! Over 500 hk, et lydbilde som minner om AG-3 og bakhjulstrekk. Det må jo bli gøyalt det.

C 63 S Coupé er faktisk en av de mest kjøreglade AMG-modellene til Mercedes. Det er den rett og slett fordi AMG har gjort ekstra mange grep med coupé-utgaven. Understellet er eksempelvis enda stivere enn sedan og stasjonsvogn-versjonen fra Affalterbach.

Dette merkes godt på veien. Bilen sitter nemlig klistret. I Sport + tillater også ESP-systemet småsladd rundt svingene. Assossiasjonene bærer derfor fort til bilsport og baneracing. DET er ingen dårlig sammenligning for en gateregistert bil.

Kort og godt oppleves C 63 S Coupé som en av de råeste AMG-modellene jeg har testet så langt. Det er mye på grunn av lynrask respons i både understell, motor og girkasse. Dessuten er den fantastisk å kontrollere gjennom svingene. Skrur du elektronikken helt av, bør du ærlig talt ha dekksponsoren klar.

En annen ting jeg setter stor pris på er hvor ”ekte” og mekanisk bilen oppfører seg i Sport + eller Race-mode. Alt fra tilbakemeldingene gjennom ratt og sete til girskiftene som sparker deg i ryggen hver eneste gang. Moro og lidenskapelig – rett og slett!

  • Kjøreglede: 9/10
Det er svært lite å si på kjøregleden i bilen, men tidvis blir det nesten for mye krefter til rådighet, noe som resulterer i redusert effekt (og moro) når ESP-systemet slår inn.  
Det er svært lite å si på kjøregleden i bilen, men tidvis blir det nesten for mye krefter til rådighet, noe som resulterer i redusert effekt (og moro) når ESP-systemet slår inn.  

Motor og lyd

Skyvet i den råsterke AMG-motoren er enormt! På norske veier sammen med bakhjulstrekk er det nesten for brutalt. Motoren vil så innmari mye, men ESP og fartsgrenser begrenser moroa veldig fort.

Det er fantastisk å kjenne på trøkket V8-eren på 4 liter gir fra seg. 0-100 km/t raser unna på bare 3,9 sekunder.

Men det som imponerer aller mest er det brutale momentet. 700 Nm allerede fra 1.750 omdreininger setter en støkk i deg. Nesten uansett gir har du masse krefter som bare venter på å jages videre.

Sammenlignet med erkekonkurrenten BMW M4, er AMG-en betydelig sterkere, spesielt på lavere turtall. Noen ganger skulle jeg ønske bilen var utstyrt med 4Matic, for å utnytte de 510 hestekreftene enda bedre. Da blir samtidig mye av lekenheten borte. For dette er virkelig en fantastisk leken bil, som man gjerne skulle testet ut skikkelig på bane.

Moroa toppes med et lydbilde som minner mer om et vulkanutbrudd enn et engasjerende fremkomstmiddel. På tomgang hører man V8-ern boble dype toner som ender opp med et høylytt brøl ved gasspådrag.

Prikken over i-en skjer mellom girskiftene. Da pumpes det nemlig en liten dose bensin rett i eksosanlegget. Det er nok til å trimme smilebånd og ambolt – gang etter gang.

  • Motor: 9/10
  • Lyd: 10/10
Det er grunn til å småskjelve dersom du ser dette trynet i bakspeilet. Legg merke til LED-stripen, den synes jeg er tøffere enn de to stripene vi finner hos E-Klasse.  
Det er grunn til å småskjelve dersom du ser dette trynet i bakspeilet. Legg merke til LED-stripen, den synes jeg er tøffere enn de to stripene vi finner hos E-Klasse.  

Totalopplevelse

Bak rattet i C 63 S er det fort gjort å glemme hva slags bil du faktisk kjører. Med et overflod av krefter, samt kjøreegenskaper som assosieres til banekjøring, er det ikke alltid man tenker at det er et uskyldig C-Klasse karosseri som bærer det hele.

Motor- og lyd-opplevelsen er helt klart noe av det heftigste jeg har opplevd i slik type bil. For å sammenligne litt, er momentet i denne bilen hele 140 Nm MER enn i Audi R8 V10 Plus. Det forteller litt om hvor grenseløst frasparket er.

Kort oppsummert er C Coupé i AMG-versjon noe av det råeste Mercedes kan levere av ”standardmodeller” i dag. Jeg liker godt hvordan den rampete motoren er pakket inn i et elegant og samtidig bøllete coupé-design. Noen ganger er den nesten for brutal – i hvert fall på norske veier…

SAMLET POENGSUM: 46/50

Drømmetesten

  • Personlige betraktninger og videopresentasjon av aktuell bil
  • Fem vurderingskriterier: Eksteriørdesign, interiørdesign, kjøreglede, motor og lyd
  • Fokus på drømmebilen, ikke pris og praktiske løsninger
  • Utvidet karakterskala: 1-10
  • De fem første: Audi R8 V10 Plus, BMW M4, Mercedes-AMG C 63 Coupé, Porsche 911 Carrera S og BMW i8.

Mercedes-AMG C 63 S Coupé

  • Motor: 4-liter V8, bensin
  • Effekt: 510 hk – 700 Nm
  • 0-100 km/t: 3,9 sekunder
  • Toppfart: 250 km/t
  • Girkasse: AMG Speedshift 7G–TRONIC
  • Egenvekt: 1,800 kg
  • Launch control: JA
  • Pris fra: 1.136.900 kroner
  • Én negativ ting: Mangler mulighet for 4Matic, slik som nye AMG E 63.