Her er bilmerket som står opp fra de døde
Gjør comeback mot mange odds.
Når et bilmerke blir nedlagt og forsvinner fra markedet, er det som regel også slutt for godt. Det skal veldig mye til for å komme tilbake – i en bransje som er ekstremt konkurranseutsatt.
Men noen klarer det, mot høye odds. En av dem er britiske TVR som har vært ute av business i over ti år – men som nå nærmer seg comeback. Deres nye modell skal debutere i september, men hjemme i England er de i gang med å vise den fram for flere hundre kunder som har bestilt bilen usett.
To modeller
Det hele er preget av høy grad av hysj-hysj. Kundene må undertegne en erklæring der de forpliker seg om å ikke røpe noen detaljer om bilen, før de får se den. Dette gjelder både designet og tekniske detaljer.
Men det vi vet om bilen, er blant annet at den får 5-liters V8-motor fra Ford, som er ytterligere fintunet av Cosworth.
TVR går for en lett konstruksjon, med en plattform som skal være fleksibel i forhold til endringer. I utgangspunktet er det snakk om to forskjellige modeller: En coupe og en cabriolet. Sistnevnte utvikles som cabriolet helt fra starten av, det er ikke bare snakk om å tilpasse nødvendige løsninger underveis.
Her gikk det verre, konkurs og kroken på døra
Velstående forretningsmann
Utgangspunktet for nye TVR er å "lage sportsbiler for folk flest". Det betyr i praksis at TVR skal ligge under biler med tilsvarende prestasjoner i pris.
Her skal det handle om å ha fokus på prestasjoner og kjøreglede – og der fancy utstyr og avanserte elektroniske løsninger er langt mindre interessant.
I spissen for comeback-satsingen står den velstående forretningsmannen Ted Edgar. I tillegg til å kjøre billøp med Aston Martin har han bygget opp en millionformue gjennom å utvikle dataspill. Han leder en investorgruppe med svært bilinteresserte folk som mener det bør være marked for et nisjemerke som TVR. Med på laget er tunge aktører som Gordon Murray Design og Cosworth Engineering.
Se - denne råtassen finnes fortsatt
Ung russisk eier
Når den nye modellen kommer, blir det første nye TVR på markedet siden 2006. Det året stoppet fabrikken i Blackpool opp, og 300 arbeidere mistet jobbene sine.
Da hadde TVR vært eid av den russiske forretningsmannen Nikolay Smolensky i noen år. Smolensky var bare 24 år da han kjøpte TVR for rundt 140 millioner kroner.
Skepsisen var stor da han tok over, og det viste seg dessverre å være berettiget. Lovede investeringer kom aldri, og mange fryktet dette var kroken på døra for godt, for merket som startet opp i 1947.
Men så kom altså Ted Edgar og hans samarbeidspartnere. Målsetningen deres er at TVR skal kunne stå på egne bein og gå rundt økonomisk, selv om salget neppe noen gang kommer til å ta helt av.
Benny om brukt TVR: – Løp og kjøp!