Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Jeg har alltid likt Saab, og hadde to 900 på rappen de første årene etter førerkortet. Nå trengs det en litt stor og fornuftig familiebil og da har jeg blant annet sett på to fra Saab. Den siste 9-5 sedan, den som kom litt før Saab gikk konkurs, eventuelt en sen 9-3 stasjonsvogn med 4x4.

Det ser ut som begge disse gir mye mer bil for pengene enn for eksempel Volvo V70 eller VW Passat. Tror du disse to kan være trygge kjøp?Jeg skjønner så klart at Saab kanskje ikke er det aller mest kurante etter at de ikke finnes som nybil lenger, men det gjør vel ikke automatisk at det er dumt å kjøpe en Saab som bruktbil? Håper på hjelp, hilsen fra Ove.

Benny svarer:

Hei Ove! Godt å høre at noen vurderer Saab i bruktmarkedet. Når jeg sier det, skjønner du sikkert også at jeg på ingen måte fraråder å kjøpe brukt Saab. Men det er nok litt ekstra viktig å vite hva du gjør her. Det begynner å bli noen år siden Saab forsvant, og det at et bilmerke går konkurs er naturligvis aldri bra for prisene.

De to modellene du nevner er to av de mest attraktive Saabene i bruktmarkedet. Saab rakk å selge noen eksemplarer av siste 9-5 sedan i Norge, før det var slutt. Dette er en diger og komfortabel sedan. På flere områder var den på nivå med tyske premiumkonkurrenter, selv om den nok ikke er like gjennomført som dem.

9-3 på sin side ble gammel mot slutten, dessverre tok det også altfor lang tid før Saab kunne tilby den med 4x4. Da den utgaven endelig kom, var bilen i praksis sluttsolgt. Derfor tok det ikke helt av. Men også her er det en liten håndfull biler ute i markedet.

I dag er det nok slik at brukt Saab i hovedsak velges av to kundegrupper: De første er de som bare skal ha billigst mulig bil. Ved å velge Saab kan de få en ikke ubetydelig "konkursrabatt" Til gjengjeld kan det også i høy grad være risikosport å velge en veldig billig Saab.

Den andre gruppa er folk som deg: Som har sans for Saab, vet hva dere er ute etter – og som gjør en grundig jobb før dere kjøper.

9-3X kom sent i livsløpet til denne generasjonen 9-3. Men her fikk Saab endelig en bil med 4x4 og økt bakkeklaring. 
9-3X kom sent i livsløpet til denne generasjonen 9-3. Men her fikk Saab endelig en bil med 4x4 og økt bakkeklaring. 

Denne er super-sjelden – og til salgs i Norge

Mye bil for pengene

Det viktigste her er å lete opp en best mulig bil. De tryggeste kjøpene gjør du nok fra en Saab-entusiast, som har passet godt på bilen og fulgt den opp skikkelig. Du må kanskje betale litt mer enn for andre eksemplarer, men det er det i de aller fleste tilfellene verdt. Servicehistorikk er svært viktig, også at alt på bilen virker som det skal.

Begge de to modellene du nevner kan være svært gode bruktkjøp. Vi snakker prisklasse fra i overkant av 200.000 kroner og oppover her. Da får du sannelig mye bil for pengene. Men det er også viktig å huske at dette neppe er det mest kurante å selge videre når den dagen kommer. Jeg anbefaler derfor at du har litt perspektiv på eierforholdet, hvis du tenker å bytte igjen ganske kjapt, er det vanskelig å anslå hvor mye verditap du bør ta høyde for. Men det kan nok bli mer enn for tilsvarende bruktbiler.

Jeg håper flest mulig at Saabene som ruller på norske veier nå blir godt vare på og får et lengst mulig liv. Hyggelig hvis du er en av dem som har tenkt å bidra til det!

Lurer du på hva Saab-eierne mener om bilene sine? Les mer her:

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Les også: Her kan du kjøpe ditt eget bilverksted

Kom for sent til å redde Saab, se video under: