Diger luksusbil i bruktmarkedet betyr som regel en modell fra Audi, BMW eller Mercedes.

Det er nok ikke så veldig mange som vurderer en Volkswagen, men de har en bil i denne klassen de også, nemlig Phaeton.

Da den kom på markedet tilbake i 2002, var det realiseringen av et prosjekt som mange ristet litt på hodet av.

Spekket av luksus og teknologi

Her bestemte ellers så folkelige VW seg for å lage en diger og kostbar luksusbil. Ambisjonen var å gå rett i strupen på toppmodellen til Mercedes, nemlig S-klasse.

Og ingen skal beskylde tyskerne for å ta lett på oppgaven. De investerte enorme beløp i prosjektet og kom opp med en bil spekket av luksus og teknologi. Bygget på en ny og helt spesiell fabrikk i Dresden.

Prisen sto i forhold til det du fikk, selv om VW klokelig priset seg endel under de tre tyske premiumkonkurrentene. Phaeon var dyr, samtidig som den altså ikke hadde noen drahjelp av premium-logo i grillen, snarere tvert imot.

Alderen merkes på dashbordet, men i sin tid var dette gromme saker.
Alderen merkes på dashbordet, men i sin tid var dette gromme saker.

Phaeton: Unik direktørbil med verditap på én million

Kan fort bli kostbart

Salget bar da også preg av det, selv om det ble solgt noen eksemplarer også i Norge.

Når noen av disse dukker opp i bruktmarkedet, er det nok ikke akkurat noen telefonstorm hos de som selger. Men prisene er absolutt gunstige. Vi har sett svært velutstyrte biler med kurant kilometerstand, til under 200.000 kroner. Da snakker vi MYE bil for pengene!

Som for bruktbiler generelt er det viktig å sjekke tilstanden før du kjøper. Phaeton er en av avansert bil, med veldig mye utstyr. Det kan fort bli kostbart hvis/når noe av dette ryker. Komplett servicehefte er et absolutt must på en bil som dette. Det skader heller ikke med få eiere.

Phaeton er luksusbil for de som vil ha noe som skiller seg fra mengden.
Phaeton er luksusbil for de som vil ha noe som skiller seg fra mengden.

Kunne blitt stor suksess, men kommer ikke til Norge

Sjefens hjertebarn

Noen har levd beskyttede liv, gjerne eid av en entusiast. De bilene er langt tryggere kjøp enn eksemplarer med flere eiere, der vedlikeholdet har blitt stadig mer overfladisk de siste årene.

Bak Phaeton-prosjektet sto forresten den daværende, mektige VW-sjefen Ferdinand Piech. Phaeton var ett av hans hjertebarn. Piech (som selv hadde ingeniørbakgrunn) ville utfordre VWs ingeniører og virkelig få dem til å strekke seg maksimalt.

I tillegg mente han at et flaggskip som Phaeton var viktig for å løfte imaget til VW. Da fikk det heller våge seg at det neppe var mulig å regne hjem prosjektet rent økonomisk.

Les mer: Prøvde å fryse ut sjefen, det straffet seg!

Designet er tysk og stramt, mange mente Phaeton så litt for mye ut som en forlenget Passat da den kom på markedet.
Designet er tysk og stramt, mange mente Phaeton så litt for mye ut som en forlenget Passat da den kom på markedet.

VW kommer med ny luksusbil, les mer om den her: