Tysk premium selger så det suser om dagen. Mercedes er en av produsentene som virkelig har løftet salget de siste årene.

Så langt i år er de Norges femte mest solgte bilmerke, rett bak Volvo.

Dersom vi utelukkende ser på salgsstatistikken i mars er det én modell som utpeker seg. Og nei, vi snakker ikke om minstemann A-klasse, ei heller B-klasse electric.

Det er nemlig SUV-en GLC som er mest solgt i mars, og så langt i år hos Mercedes. Faktisk har den solgt mer enn både Tesla Model X og Volvo XC 90.

Lanserer fullverdig AMG-utgave

Det er den ladbare hybriden GLC 350e som har mye av æren for dette, mye på grunn av gunstige avgifter. Men mange velger også enda sprekere varianter – da snakker vi 43-serien til AMG.

Her får du en 3-liters V6 bensin som leverer 367 hk. DET sparker virkelig unna, men det skal ikke stoppe der.

Den nye 63-versjonen fra AMG kjører fra alternativene til både Porsche, BMW og Audi - når det gjelder akselerasjon 0-100 km/t. 
Den nye 63-versjonen fra AMG kjører fra alternativene til både Porsche, BMW og Audi - når det gjelder akselerasjon 0-100 km/t. 

Nå er nemlig Mercedes-AMG GLC 63s nylig presentert. Denne skal ta rotta på både Porsche og BMW sine alternativer, når det gjelder ren ytelse. 63s-versjonen får en solid kraftpakke under panseret, noe som gjør bilen til en av Mercedes sine aller raskeste modeller, uansett karosseriform!

Topp 10: Her er Norges raskeste SUV-er

510 hk og nyutviklet girkasse

AMG sparer ikke på kruttet når de plasserer den velkjente V8-eren på 4 liter i familie-SUVen. Dette er samme motor som vi finner i verstingen GT S og eksempelvis AMG C 63s. I GLC skal motoren yte nøyaktig det samme som i C-klassen.

Den nye grillen sammen med enda større luftinntak i front, gjenspeiler de enorme kreftene som bor i bilen.
Den nye grillen sammen med enda større luftinntak i front, gjenspeiler de enorme kreftene som bor i bilen.

Det vil si vanvittige 510 hk og 700 Nm. Det sørger for at 0-100 km/t skal gå unna på imponerende 3,8 sekunder!

SUV-en blir altså raskere på denne øvelsen enn den råeste C-klassen fra AMG, samt Porsche Cayenne Turbo S, BMW X6 M og Bentley Bentayga, for å nevne noen.

Det er mulig fordi GLC 63 får en splitter ny, og lynrask girkasse: 9 trinn og dobbeltcluch. Denne Speedshift-kassen debuterer først i nye E 63, som kommer til Norge i løpet av sommeren.

Her får man attpåtil en egen drifteknapp, som gjør at bilen går fra firehjulstrekk til kun trekk på bakhjulene ved et tastetrykk. Det skal den nye GLC-verstingen også få.

Dette har Mercedes aldri gjort før

Til Norge i september

Det er naturligvis ikke bare motor og understell som får en real oppgradering i den fullverdige AMG-versjonen. Også eksteriøret får markante endringer.

Den største forandringen er grillen, som nå blir tilsvarende lik AMG GT R. Videre snakker vi bredere skjermbuer, ny frontspoiler og diffusor bak. Og kanskje best av alt: Fire solide enderør som virkelig kommer til å lage liv i nabolaget – eller i fjellheimen for den saks skyld.

Mercedes-Benz Norge forteller til Broom at råtassen kommer på norsk jord i september, men med salgsstart i juni.

Hvilken versjon liker du best? GLC eller GLC Coupé?

Nordmenn står i kø – snart kan det bli skikkelig priskutt