For oss som er interessert i bil, er det alltid spennende å se hvilke nye SUV-er som finner veien opp til hyttefeltene rundt omkring i påsken.

Siden i fjor har det faktisk kommet en rekke spennende nye modeller.

Dessverre er det også særlig én som akkurat ikke rakk årets SUV-høytid, nemlig Alfa Romeo Stelvio. Den skulle vi gjerne hatt med i årets flora.

Men det er heldigvis mange andre nyheter som har sin påskedebut i år. Vi har plukket ut fire dyre og eksklusive, og en langt mer folkelig.

Bentley Bentayga i norsk vinterlandskap. Rundt 10 slike regner man med å selge i Norge i 2017.
Bentley Bentayga i norsk vinterlandskap. Rundt 10 slike regner man med å selge i Norge i 2017.

Bentley Bentayga

Vi starter like godt med den dyreste. Bentley Bentayga.

Pris og jantelov til tross, det er noen nordmenn som har sikret seg et eksemplar av denne også. Toppmodellen, som inntil nylig var eneste alternativ, har en pris på rundt 3,8 millioner kroner!

Da får du da også en luksus som enn så lenge savner sidestykke i dette segmentet. Dessuten er det en W12-motor under panseret, som byr på 600 hk! 0-100 km/t leveres på 4,1 sekunder.

Nylig ble det også mulig å bestille denne med dieselmotor. Ingen sinke det heller, med en effekt på 435 hk og dreiemoment på 900 Nm! Denne hytteekspressen leverer 0-100 km/t på bare 4,6 sekunder.

Hvis noen skulle være det minste i tvil: Dette er årets feteste SUV!

Jaguar kaster seg inn i kampen om SUV-kundene, med sin store SUV F-Pace.
Jaguar kaster seg inn i kampen om SUV-kundene, med sin store SUV F-Pace.

Jaguar F-Pace

En annen engelsk bil som vil gjøre inntrykk i år, er Jaguar F-Pace. Uten tvil en av de lekreste modellene i SUV-segmentet.

Det var mange som var skeptiske til at nettopp Jaguar skulle komme med en SUV. Men da de så bilen, ble de fleste overbevist! Kjøreegenskapene er gode og bagasjerommet er på solid 650 liter.

Den varianten som er mest atuell i Norge har 2-literen på 180 hk. Men skal det bli skikkelig fart og moro, må du gå for 3-liter bensinmotoren på 380 hk. Da gidder den ikke å kaste bort mer enn 5,5 sekunder av livet ditt fra stillestående til 100 km/t.

Inngangsprisen er "bare" 624.950 kroner (163 hk, diesel), men de fleste ender opp med å bruke rundt millionen på en ferdigspekket bil.

Les testen av denne her

Maserati har aldri laget SUV før. Men det skulle en ikke tro, etter å ha kjørt deres Levante ...
Maserati har aldri laget SUV før. Men det skulle en ikke tro, etter å ha kjørt deres Levante ...

Maserati Levante

Hvis vi skal holde oss i den heller eksklusive sfæren, er Maserati Levante et naturlig neste steg. Denne ble klar i høst, og byr i likhet med Jaguar på et særpreget design og sportslige kjøreegenkaper.

Dette mente Broom-Lorden etter å ha testet bilen ved Matterhorn: Maserati Levante er simpelthen en aldeles praktfull bil, som imponerer stort som kjøremaskin. Her får man både komfort og sportslighet, samtidig som man får en utsøkt eleganse som nesten alle konkurrentene mangler.

Igjen er det dieselmotor som gjelder. De fleste går for 3-literen som byr på solide 275 hk.

Du må regne med å legge igjen en drøyt million kroner for å navnet ditt i vognkortet på denne bilen.

Les testen av denne her

Dette er en av de smarteste SUVene på markedet. Audi Q7 e-tron.
Dette er en av de smarteste SUVene på markedet. Audi Q7 e-tron.

Audi Q7 e-tron

I fjor kom også den ladbare utgaven av Audi Q7. En svært aktuell modell for det norske markedet.

Her er det diesel i kombinasjon med elmotor, i stedet for bensin som de andre ladbare hybridene har. Det gjør at forbruket ikke er hårreisende, selv når du kjører kun på fossilt drivstoff.

I tillegg er den elektriske rekkevidden best i klassen. Q7 har en offisiell rekkevidde på 56 kilometer. Til sammen gir dette et snittforbruk på smått komiske 0,18 l/mil. I praksie blir det nok mye mer.

Dessuten er bagasjerommet stort og romslig, og ikke begrenset for å gi plass til batteriene. Den kan imidlertid ikke leveres som 7-seter.

Startprisen er på 852.500 kroner. Men igjen, du bikker fort millionen når du har fått med deg en anseelig mengde ekstrautstyr du bare "må ha".

Les testen av denne her

Skodas første SUV kommer til å bli et vanlig syn på norske veier.
Skodas første SUV kommer til å bli et vanlig syn på norske veier.

Skoda Kodiaq

Til slutt tar vi med den mest folkelige full-størrelse-SUVen på markedet. Blodferske Skoda Kodiaq.

Nok et bilmerke skal for første gang bryne seg på dette segmentet. Skoda har imidlertid mye erfaring å bygge på, fra eierselskapet VW, og treffer blink på første forsøk.

Kodiaq har digert bagasjerom, en rekke smarte og praktiske løsninger, mange motoralternativer (om enn ikke noen hybride enda) og en startpris på kun 327.700 kroner. Den prisen er med forhjulstrekk og med den minste bensinmotoren på 125 hk.

Største motoralternativ per nå er 190 hk dieselmotor. Denne har en startpris på 522.600 kroner.

Kodiaq vil nok bli et vanlig syn på påskefjellet de kommende årene!

Så bra er Skodas nye prisbombe-SUV

PS: Vi tar helt på tampen med at også Tesla Model X for første gang blir å se på påskefjellet, selv om de første bilene har rullet på norske veier siden sommeren i fjor. X-en kommer det dessuten til å bli en god del av i fjellheimen i år. Den elektriske SUVen er populær i Norge.

Lasse sparer nesten 100.000 i året på å kjøre Tesla