I disse dager lønner det seg å ha en fot i mange leire. Det vet bilfabrikanter godt. Hvor fremtiden går er ikke lett å si, så det kan være greit å ha en modellportefølje med biler som går på både bensin, diesel, ren elektrisk strøm, hybridløsning eller hydrogen.

Men noen bilmerker tar det lengre enn som så, for eksempel japanske Honda. I tillegg til å være en stor aktør i bilverdenen er de verdens største produsent av motorsykler, verdens største produsent av snøfresere og verdens største produsent av motorer.

Men nå gjør de noe veldig få bilfabrikanter har prøvd seg på: Nemlig å produsere fly!

Mange har nok fått med seg at dette med fly er noe Honda har syslet med lenge, men først i slutten av 2015 kom produksjonen i gang. Prosjektet ble startet i 1986, før det for alvor tok fart på tidlig 2000-tall. Michimasa Fujino har vært sjefsingeniør for prosjekt Hondajet, som har vært designet fra bunnen av.

Så moro kan det være å kjøre miljøvennlig

Hondas fly skal være raskest og mest drivstoffgjerrig av samtlige fly i sitt segment.
Hondas fly skal være raskest og mest drivstoffgjerrig av samtlige fly i sitt segment.

Det betyr store kostnader, og ifølge enkelte markedsanalytikere kan Honda ha brukt så mye som 8,5 milliarder kroner på prosjektet de siste 15 årene. Det er over dobbelt så mye som slike prosjekter pleier å koste.

Grunnen til de store kostnadene, skal først og fremst være forsinkelser med å komme i gang med produksjonen, samt utviklingskostnader knyttet til det å lage sin egen jetmotor.

Tid er penger

Jetflyet i seg selv er et ganske så typisk privatjetfly med seks seter, for business-markedet. Men det har allikevel en del detaljer som skiller det fra konkurrentene. Honda egenutviklede jetmotorer står blant annet montert høyt opp fra vingen for å redusere støy, noe som også frigjør plass til et ordentlig bad, noe konkurrentene mangler.

Elbil-trøbbel for Mercedes

Motorenes plassering skal også gi aerodynamiske fordeler, og således sørge for 15 prosent mindre forbruk enn andre fly. Men kanskje enda viktigere for travle forretningsfolk: Flyet skal kunne gå både høyere og raskere enn noe annet privatjetfly, og således få folk fram til forretningsmøter hurtigere enn noe annet fly.

Tid er penger, er det ikke så?

Noen av flyene som Honda har laget til nå. 
Noen av flyene som Honda har laget til nå. 

Lang tid før man tjener penger

Å tjene penger på fly er tøft, og Fujino har uttalt at det vil ta minst fem år før man kan klare noen form for profitt på det hele.

Så langt har man klart seg fint på de dype lommene som Honda tross alt har, i 2016 håvet konsernet inn rundt 25 milliarder kroner, noe som er det tredobbelte av hva Textron (som lager erkekonkurrenten Cessna Citation M2) innkasserte.

For å selge flyene har man opprettet et forhandler-nettverk i USA og Europa, etter oppskrift fra bilbransjens forhandler-system. Prisen på flyet er 4,85 millioner dollar per stykk, eller rundt regnet 40 millioner kroner.

Honda ser flere fordeler med å selge fly i dette segmentet. Det vil gjøre merkevaren Honda mer synlig og kjent, og kan således være med å øke salget for bilene igjen (som de siste årene har gått ned i USA). Dessuten kan teknologi fra jetmotorene være nyttig erfaring for å øke effektiviteten på vanlige motorer i bilene.

Om Honda vil lykkes i det konservative privatjet-markedet gjenstår å se, men på papiret har man alle muligheter for å klare sine mål.

Nå er denne godbiten veteran