Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Heisann Benny

Hva tenker du om de relativt høye prisene på eldre US pickups? 1998 - 2006 spesielt. Er det romantikken som gjør oss blind, eller er det rett å slett verdt pengene?

Kilometerstand virker jo bare å være et tall som ikke betyr noe. Tanker omkring dette?

Benny svarer:

Hei du!

Pickup-markedet lever nesten litt i sin egen verden, det. Disse bilene holder seg svært godt i pris og det er vanskelig å finne en god og kurant pickup til lav en pris – enten den er amerikansk eller japansk, for den saks skyld.

Amerikanske pickuper ser ut til å ha et vanvittig ”drag” på oss nordmenn. Litt rart å tenke på, kanskje. Men når vi ser over til bilens hjemland så er jo disse bilene selve publikumsfavorittene også der. Så kanskje det bare er noe som ligger i oss mennesker?

Noe av forklaringen kan være anvendeligheten. For disse bilene har god plass, krefter til nesten hva det måtte være, og planet gir fleksibilitet og bruksegenskaper langt ut over det vanlige

På amerikansk vis er de bygget for stor komfort, og med utstyrsnivå som inntil de senere årene ikke har vært vanlig annet enn på litt finere personbiler fra andre kanter av verden.

Topp 10: Bilene som har økt mest i verdi

Stor, sterk, romslig og komfortabel, men tørst ved bensinpumpa - uten at det ser ut til å dempe etterspørselen.  
Stor, sterk, romslig og komfortabel, men tørst ved bensinpumpa - uten at det ser ut til å dempe etterspørselen.  

Store-, tunge- og bensintørste biler har alltid vært dyre i Norge. Det gir også en viss status i en del miljøer.

Men mest av alt handler det nok om image og et eller annet urgen langt inne i mange av oss.

Jeg tror at dette i sum, kombinert med et ikke altfor godt utvalg av biler og den gamle loven om etterspørsel og pris, er det som fortsatt gjør dem dyre.

Det er nok ikke alltid at de er verdt prisen – rent teknisk – men det gjelder også en del andre biler. Tilbud og etterspørsel regulerer det helt selv.

Dessuten er det nok sånn at mange kjøpere godtar at pickupene er litt godt brukt, eller har gått langt – uten at de tror de kan prute masse på prisen av den grunn. Det blir litt samme greia her også: Litt riper og bulker her og der er ikke så farlig – det er jo en arbeidsbil vi snakker om.

Dermed blir prisbildet som det er.

Les også: Den amerikanske drømmen lever fortsatt

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Les også: Her kan du kjøpe ditt eget bilverksted