Volvoen til Roar er én av fire – i hele verden

Denne Volvoen er helt spesiell.

Du har neppe sett mange slike Volvoer. Foto: Privat
Du har neppe sett mange slike Volvoer. Foto: Privat

Forrige uke lanserte vi i Broom vårt første magasin noensinne. Nemlig VolvoKlassiker som nå er ute over hele landet – i kiosker, bladsjapper, butikker og bensinstasjoner og der man ellers kjøper blader.

Med navnet VolvoKlassiker gir det seg vel stort sett selv hva det handler om. Her byr vi på 100 fullspekkede sider om kun én ting: Gamle, klassiske Volvoer. Fra starten i 1927 og helt opp til 2000-tallet. Reportasjer, intervjuer, bildeserier, småstoff og kuriosa.

Og for en fantastisk mottagelse vi fikk! Allerede etter to dager begynte tilbakemeldingene om at det enkelte steder var utsolgt!

En liten feil

Men på sidene om småstoff og kuriosa hadde undertegnede prestert å presentere en faktafeil. Slikt gjør man ikke ustraffet, omgitt med en hærskare av kunnskapsrike lesere.

For på side ti i dette magasinet har vi en notis om en spesiell Volvo.

Der står det å lese: Volvo har hatt få cabrioleter. Kun P1900 fra 50-tallet og C70 mer enn 40 år senere, er de som er fabrikkbygget. Men planene har vært der. I 1981 satte Volvo i gang et prosjekt basert på luksus-coupeen 262C fra Bertone, i California. De planla å bygge 50 åpne versjoner av denne. Men kun fem biler ble bygget av Volvo 262C Soliare.

Faksimile fra VolvoKlassiker. 
Faksimile fra VolvoKlassiker. 

Så kommer feilen: Bare bilen på bildene er igjen.

Det gikk ikke mange timene fra VolvoKlassiker var i hyllene til det kom en hyggelig mail fra Roar S. Marthinsen, fra Steinbeg utenfor Drammen. Han gjorde oss høflig oppmerksom på "blemmen" og fortalte at av disse fem produserte bilene, var det faktisk fire biler igjen.

Den ene står sågar i hans egen garasje! Det er bilen du ser på disse bildene.

Han har eid over 50 Volvoer – nå er han klassiker-redaktør

Full kontroll

Men den godeste Roar har også god kontroll på de andre utgavene av den sjeldne bilen. Han forteller at bil nummer én står hos Urban Jonsson på Kil Volvomuseum i Sverige. Mens bil to eller tre er Gay Vermant sin bil i Belgia (som vi feilaktig omtalte som den eneste), den andre er vraket.

Bil nummer fire sto i Canada og var til salgs for tre år siden, men her husker ikke Roar navnet på eieren. Bil nummer 5 altså er Roars egen.

Volvo har aldri vært store på cabrioletmodeller, men denne er 262 er et hederlig unntak. Foto: Privat
Volvo har aldri vært store på cabrioletmodeller, men denne er 262 er et hederlig unntak. Foto: Privat

– Dette eksemplaret kom til Norge i november 2013 og ble annonsert på finn.no samme måned.

– Bilen ble tatt til Norge av Åmund Bøhle, som er en kjent profil i Volvo-miljøet i Norge. Jeg har eid bilen siden den gang og er registrert eier nummer to på bilen, forteller Roar.

Eirin var ikke så bilinteressert – så kjøpte hun gammel Volvo

Roar er eier nummer 2

– Første eier var en stor Volvo-forhandler, Herzog Motors i Oregon i USA. De hadde bilen stående i utstillingen i bilbutikken sin i alle år.

– Etter at eieren av bilbutikken døde, drev sønnen butikken videre. Men han hadde ikke samme fascinasjon for denne bilen, så den ble til salgs våren 2013.

– Bilen går deretter via tre-fire oppkjøpere som alle videreselger med litt fortjeneste. En av disse var i Åsmund Bøhle sitt USA-nettverk, og Åsmund ble gjort oppmerksom på bilen. Han tok den til Norge og solgte den til meg. Jeg fikk den registret i desember 2013, forklarer han videre.

Volvo Duett: Starten på stasjonsvogneventyret

Unik samling

Her er Roars unike samling av Volvo 262 i alle tre tilgjengelige utgaver. Foto: Privat
Her er Roars unike samling av Volvo 262 i alle tre tilgjengelige utgaver. Foto: Privat

.

– Bilen vekker berettiget oppsikt. Den blir ofte fotografert og diskutert. Få kjenner noe til disse bilene, så i Volvo-miljøer ble dette fort en "snakkis".

– Ved siden av denne har jeg også en gullfarget 1980 model 262 Bertone coupe, samt en sjelden 262 GL fra 1976. Jeg er derfor den eneste personen i verden som har alle de tre tilgjengelige varianter i 262-familien som finnes, avslutter Volvo samleren fra Steinberg.

Roar har også flere andre interessante klassiske Volvo, men det få bli en annen historie.

Om du ikke allerede har sikret deg et eksemplar av magasinet VolvoKlassiker, så kan du gjøre det ved å sende VOLVO til 2205. Så håper vi resten av faktaene i bladet stemmer. I motsatt fall så hører vi gjerne i fra deg også!

Denne Volvoen har gått lengst av alle biler i hele verden

Video: Volvoen advarer om glatte veier