Husker du da denne var et helt vanlig syn i trafikken?

Nå er de sjeldne – men denne kan du kjøpe.

Ford Granada kom i 1972 og preget i stor grad gatebildet på 70- og 80-tallet. Nå er den en klassiker. Faksimile fra Finn.no
Ford Granada kom i 1972 og preget i stor grad gatebildet på 70- og 80-tallet. Nå er den en klassiker. Faksimile fra Finn.no

Ford Granada var en staselig, stor og komfortabel familiebilbil som mange drømte om da den kom i 1972. Den overtok etter suksessene 17M og 20M. Og den fantes i en rekke utgaver.

Som forgjengerne ble også Granada en slager for Ford og det formelig krydde av dem langs norske veier i mange år, sammen med andre biler fra samme tid som Opel Rekord, Peugeot 504 og Volvo 140/240.

Nå derimot, er det ikke så ofte man møter en Ford Granada langs veien mer, men det er desto hyggeligere de få gangene det skjer.

Selger en skikkelig godbit

Er du nostalgiker så har du faktisk muligheten til å skaffe deg et skikkelig fint eksemplar nå.

For Stein Johannes fra Eide, rett nord for Molde, har nemlig en gull metallik 1977-modell til salgs. Det vil si siste årgang av første generasjon Granada. Den som kalles MK1.

Se hele annonsen og alle bildene her:

Bilen er ikke den grommeste utgaven, med V6-motor, vinyltak, bare to dører eller Ghia-emblemer på forskjermene.

Klassiske og lekre Ford-linjer - god og rund i stumpen er den også... Faksimile fra finn.no
Klassiske og lekre Ford-linjer - god og rund i stumpen er den også... Faksimile fra finn.no

Nei, dette er Granada slik som de ofte var midt på 70-tallet. En firedørs med 2-liters motor, lakkert i tidstypisk farge og med like tidstypisk lysebrunt interiør. Med seter like myke og gode som sofaen hjemme.

Ford Sierra XR4i - bilen som ga vanlige folk vinger

Skal være i svært god stand

Stein Johannes virker absolutt som en kar som vet hva han driver med, og hva han snakker om. Dette skriver han i annonsen:

Bilen fremstår i dag som meget pen, rustfri og absolutt original, som den så ut ny. Jeg har selv gjort all jobb, bortsett fra sprøytelakkeringen. Vi snakker 300 timer her... Jeg har 18 års erfaring med Granada og har hatt 100 biler, alle detaljer er som de skal være på denne bilen.

Understellsbehandlet bilen med Dinitrol og støydemping. Byttet alt som trengs for å få den i topp teknisk stand. Her er det er bare å vri nøkkel og kjøre!

Etter bildene å dømme så ser bilen ut til å være overens med beskrivelsen. Den ser rett og slett nydelig ut.

Prisforlangende er 65.000 kroner.

Den ligner veldig på bilen som selges, dette er et originalt reklamebilde av en 2,3-liter fra 1975. 
Den ligner veldig på bilen som selges, dette er et originalt reklamebilde av en 2,3-liter fra 1975. 

Ford Scorpio: Med denne skulle Ford utfordre BMW og Mercedes

Ikke mange igjen

Designet på første generasjon må vel kunne beskrives som litt snodig. Dønn firkanta i fronten, mens rumpa er rund og god! Allikevel flyter linjene godt sammen bilen. Bilene er pene å se på og dette er definitivt en klassiker.

Totalt ble det produsert 846.609 eksamplarer av Granada MK1 (inkludert Ford Consul MKI), men brorparten av disse eksisterer dessverre ikke mer. De er "long gone".

Det skjer nok heldigvis ikke med dette eksemplarer på mange år!

Les også: Her får du veldig morsom og tøff Ford til hyggelig pris

Video: Ny Ford Mustang vekker harme - ser du hvorfor?