Det er en kjent sak at Volvo jobber med elbiler i tillegg til de ladbare hybridene som de allerede her.

Volvo laget faktisk sin første elbil helt tilbake i 1976. Den er slett ikke ulik den på bildet over, bare litt mer kantete.

Den bilen ble aldri satt i produksjon. Det gjør etter alt å dømme bilen på disse bildene. Nærmere bestemt i Kina.

Men som du kanskje allerede har forstått – dette er ikke en Volvo. Men fronten, støtfangertrekket og ikke minst grillen ligner. Ikke bare litt, men veldig...

Det er helt tydelig at T-King, som produsenten heter, har tenkt å surfe litt på Volvo-gjenkjenningen her. Dette er ikke noe ukjent fenomen i Kina, der copyright-reglene ikke er heeelt som i vår del av verden.

Dashbordet i T-King holder vel ikke akkurat Volvo-standard? Foto: Carnewschina.com  
Dashbordet i T-King holder vel ikke akkurat Volvo-standard? Foto: Carnewschina.com  

"Europa er bra"

T-King er et kinesisk selskap som lager alt fra tunge lastebiler, til små elektriske biler.

Denne modellen har bare fire dører. Det ettersom bakluken kan ikke åpnes, bare bakvinduet, hvilket gjør bilen billigere å produsere.

Modellen heter T-King Oujia. Oujia betyr forresten noe sånt som "Europa er bra." Modellnavnet er trolig valgt med omhu for å gi inntrykk av at bilen har europeiske kvaliteter og egenskaper.

Det har den imidlertid ikke.

Den elektriske motoren på 4 (!) hestekrefter er drevet av et gammeldags blybatteri på 100 amperetimer og en spenning på 60 volt. Det skal holde til ti kilometers kjøring, før bilen må kobles til en stikkontakt for opplading. Ti timer er den oppgitte ladetiden, før man kan kjøre 10 nye kilometer.

Toppfarten er oppgitt til 35 km/t.

Volvos elbil fra 1976 gikk både fortere og lengre. 
Volvos elbil fra 1976 gikk både fortere og lengre. 

Les også: Oppgir rene fantasitall for elbilene

40 år gammel Volvo var bedre

Det sies, sikkert med rette, at kinesisk teknologi ofte er langt framme. Men med denne bilen kan vi vel trygt fastslå at det ikke alltid gjelder elbiler.

Dette er nemlig dårligere enn den allerede omtalte elbil-prototypen til Volvo fra 1976. Den hadde en toppfart på 70 km/t, en marsjfart på 50 km/t og den gikk i to timer før den måtte lades.

Volvo selv mente den gang at den ikke hadde livets rett – og det er altså mer en 40 år siden.

Men på den annen side. Det var før Volvo ble store i Kina og at elbiler virkelig ble et reelt alternativ.

Se hvem som gjør comeback – etter 50 år

Video: Sjekk ut Opels nye og kjappe elbil her: