Ny statistikk: Bil er på klagetoppen i Norge

Forbrukerorganisasjonene fikk inn hele 32.400 klager i fjor.

Totalt kom det inn nærmere 32.400 klager til de ulike forbrukerorganisasjonene i 2016. Bil, bank og forsikring havner på klagepallen med sine høye klagetall. Illustrasjonsfoto: Newspress.
Totalt kom det inn nærmere 32.400 klager til de ulike forbrukerorganisasjonene i 2016. Bil, bank og forsikring havner på klagepallen med sine høye klagetall. Illustrasjonsfoto: Newspress.

Å eie bil gir mange gleder, men også noen bekymringer.

Det ser vi igjen når klagestatistikk for hele forbrukerområdet i Norge for første gang er samlet.

Bil, bank og bolig er det som skaper mest trøbbel for forbrukerne.

Forbrukerorganisasjonene består av Forbrukerrådet, Forbrukerombudet, Forbrukertvistutvalget, Markedsrådet, Forbruker Europa og 14 klagenemnder. Direktør for Forbrukerrådet, Randi Flesland, er glad for at sammenstillingen er på plass:

32.400 klager

– Den samlede statistikken gir et godt bilde av hva det er forbrukeren trenger hjelp til før og etter kjøp, hva som går galt, og hva det strides om.

– Norske forbrukere har et sterkt vern, men – som rapporten viser – ser vi at flere klager til forbrukerorganisasjonene. Enkelte markeder peker seg ut som spesielt problematiske for forbrukerne. Regjeringen har satt i gang flere tiltak som skal hjelpe forbrukerne til å ta informerte og gode valg i krevende markeder. Vi har også gitt forbrukerne bedre klagemuligheter, sier forbrukerminister Solveig Horne, i en pressemelding.

Totalt kom det inn nærmere 32.400 klager til de ulike forbrukerorganisasjonene i 2016. Bil, bank og forsikring havner på klagepallen med sine høye klagetall.

Slik klager du på verkstedregningen

Bank, forsikring og bolig

– Det er tydelig at parkering skaper hodebry for folk, her kommer det inn mengdevis med klager til Parkeringsklagenemnda. Bruktbilkjøp er også noe folk ofte får problemer med, forteller Flesland.

På andreplass på klagetoppen finner vi bank- og forsikringstjenester. Her er det hovedsakelig skadeforsikring og banktjenester som er til besvær, men også syke- og ulykkesforsikring og eierskifteforsikring er betydelige.

Den siste pallplassen går til boligtilknyttede kostnader. Her er både takstmenn og eiendomsmeglere representert, men den dominerende klageposten er håndverkertjenester.

Bil er fortsatt på klagetoppen, slik har det vært lenge.
Bil er fortsatt på klagetoppen, slik har det vært lenge.

Svindel: Slik kan du unngå kilometer-juks

Cowboy-aktører

Brooms bilekspert Benny Christensen er ikke overrasket over at bil kommer ut på topp i denne statistikken.

– Nei, dessverre er jeg ikke det. Gjennom Brooms egen spørsmål/svar-tjeneste Spør Benny er jeg ukentlig i kontakt med veldig mange frustrerte bileiere. Enten de føler seg lurt ved kjøp og salg av bil, er misfornøyd med verkstedet eller føler at forhandler/importør ikke tar klagesaker på alvor – bare for å nevne noe. Det er mye som kan gå galt her. I mange tilfeller er det nok også slik at problemene kunne vært minimert eller unngått, hvis man hadde tatt de riktige forholdsreglene, sier Benny.

– Parkering er også noe som skaper problemer?

– Det skal jeg love at det er! Mitt inntrykk er at det finnes noen "cowboy-aktører" i dette markedet, som ødelegger mye for alle andre. Mange føler at disse opererer helt i gråsonen til hva som er lovlig, i tillegg til at kundeservicen ved klager er nesten ikke-eksisterende.

– Men heldigvis er det tatt grep på dette området, nye lover og regler skal sørge for å det ikke er fritt fram for useriøse aktører. Det håper jeg vil gi resultater etter hvert, sier Benny.

LES OGSÅ: Geir klaget på elbilen – tapte på alle punkter

Slik tar du vare på bilen i vinterkulda, se video under: