– Det smalt noe voldsomt, samtidig som hele bilen fikk et gedigent slag. Det er klart at man skvetter i en slik situasjon.

– Så jeg ble egentlig litt lettet, da jeg så at det var "bare" dekket som hadde revnet.

– I ettertid så blir jeg litt oppgitt og frustrert. For jeg synes ikke vedlikeholdet av norske veier er i nærheten av å holde den standarden man burde forvente med tanke på hva det koster å eie bil i Norge i form av blant annet avgifter.

Det er ikke lett å se hvor dypt hullet er når det er fylt med vann. Foto: Privat. 
Det er ikke lett å se hvor dypt hullet er når det er fylt med vann. Foto: Privat. 

Gjennom to lag med asfalt

Det sier 24 år gamle Rune Karlsen fra Biri, mellom Gjøvik og Lillehammer. Vi tar neppe mye feil om mange er enig med Rune i disse påstandene.

– Dette skjedde på fylkesvei 330 sist fredag, i 22-tiden på kvelden. Hadde det vært på dagtid med mer trafikk, så kunne det fort ha oppstått en ulykke siden bilen ble slengt ut mot midten av veien etter det ublide møtet med hullet.

– Hullet er rundt 8 centimeter dypt og går gjennom to lag med gammel asfalt og er rundt halvannen meter langt.

– Jeg har montert to ekstralykter på bilen for å se bedre, nettopp på grunn av at det er så mye dårlig vei i området her. Men dette hjalp lite her, da hullet var fult av vann og det ikke var mulig å se hvor dypt det egentlig var, forklarer Rune videre.

Rune hørte et smell – trodde han ble skutt på

Ødelagt dekk og oppskrapet felg. Hadde farten vært større kunne det gått mye verre. Foto: Privat. 
Ødelagt dekk og oppskrapet felg. Hadde farten vært større kunne det gått mye verre. Foto: Privat. 

Kunne gått verre

Heldigvis gikk det ikke så fort da bilen og Rune traff hullet. Da kunne det nok gått adskillig verre.

– Ja, jeg hadde nettopp kjørt ut fra en bensinstasjon i nærheten og vil anslå hastigheten til rundt 50 km/t. Heldigvis. Hadde det gått fortere kunne nok skadene blitt større.

Men det endte allikevel med ødelagt dekk, oppskrapet felg og så må bilen inn til en hjulstillingskontroll for å se om det kan ha blitt noen skjevheter i forstillingen eller andre skader etter kjempesmellet. Det betyr tusenlapper ut av vinduet, det.

Slik klager du på verksted-regningen

Rune mener at veistandarden ikke harmonerer med hva det koster å eie bil i Norge i form av avgifter. Foto: Privat
Rune mener at veistandarden ikke harmonerer med hva det koster å eie bil i Norge i form av avgifter. Foto: Privat

Ikke akseptabelt

– Det er jo ekstra surt å få disse utgiftene i fleisen akkurat nå som årsavgiften skal betales. Det gjør det hele nesten litt ironisk. Å betale en "luksusavgift" akkurat nå, som jeg ble stående med revnet dekk, oppskrapet felg og kanskje en skjev forstilling på grunn av elendig vei.

– Jeg kommer til å kreve erstatning for det ødelagte dekket fra Statens vegvesen, for jeg synes rett og slett ikke at dette er akseptabelt, avslutter en litt oppgitt Rune.

Ukjent for Vegvesenet?

Børre Skiaker (51) er president i Kongelig Norsk Automobilforbund (KNA) og dessuten jurist. Han har følgende kommentar til saken:

– Litt forenklet kan man si at hvis det er vegarbeid eller lignende aktive handlinger fra Vegvesenets side, og det mangler fareskilter eller annen nødvendig informasjon eller sikring, så gjelder en ”normal” aktsomhetsnorm.

– Hvis det er hull i veien og Vegvesenet var klar over hullet, og det var åpenbart at hullet kunne medføre fare eller skade, så trekker dette i retning av at Vegvesenet har ansvar. Hvis hullet derimot var ukjent for Vegvesenet, og du var den første som meldte fra om hullet, så trekker dette i retning av at Vegvesenet ikke er ansvarlig for skaden.

Ny statistikk: Bil er på klagetoppen i Norge

Video: Dekkskift-sesongen er rett rundt hjørnet - er du klar?