Så tøff kan en folkelig elbil bli

Renault viser hvor skapet skal stå med sin Zoe e-Sport.

Renault har laget heftige biler med kompakt størrelse før, og Zoe e-Sport føyer seg inn i en lang og tradisjonsrik rekke i så måte.
Renault har laget heftige biler med kompakt størrelse før, og Zoe e-Sport føyer seg inn i en lang og tradisjonsrik rekke i så måte.

Skal man kjøre elektrisk og vil ha en kompaktbil, er det ikke akkurat mange kule og spenstige kandidater der ute. Intet stygt sagt om de elbilene som finnes i kompaktklassen, men spesielt tøffe kan ingen av dem sies å være.

Men det har Renault nå gjort noe med. Zoe er en bestselger for selskapet (Europas mest solgte elbil), men har litt å gå på når det gjelder barske egenskaper. Men ved å la fantasien få fritt spillerom, samtidig som man har hentet teknologi fra Formel E-biler, har man fått et virkelig råskinn.

Nytt bilmerke utsatt ett år

Det ferdige resultatet er Zoe e-Sport, som både ser fantastisk ut, og som har ytelser som matcher utseendet.

Bilen i Geneve hadde helt mørke ruter, men slik skal interiøret se ut når alt er på plass. 
Bilen i Geneve hadde helt mørke ruter, men slik skal interiøret se ut når alt er på plass. 

Slipp dere løs!

– Arbeidsbeskrivelsen for Renault Zoe var enkel: Slipp dere løs!. Dermed fikk vi ideen til en bil i krysningspunktet mellom en serieprodusert bil og en løpsbil En bil for de adrenalinfrelste, sier Stéphane Janin, designsjef for konseptbildivisjonen til Renault, i en pressemelding.

Se hvem som har tenkt å lage SUV

Bilen har en elektrisk motor foran, og en bak, som samlet yter 460 hestekrefter og 640 Nm. 0-100 går unna på 3,2 sekunder. Toppfart er 210 km/t, og det skal bilen klare på under 10 sekunder. Hjuloppheng er hentet fra Formel E-raceren med doble A-armer foran og bak, samt justerbare dempere til alle fire hjul.

Sånn skulle alle biler i denne klassen sett ut. 
Sånn skulle alle biler i denne klassen sett ut. 

Muskuløst karosseri

Det muskuløse karosseriet i karbon er lakkert i samme blåfarge som Renault e Dams -teamet bruker i Formel E, og drivlinjen og firehjulstrekket kommer fra Formel E-raceren. Mye arbeid er gått med på å holde vekten nede (inkludert bruk av kevlar for veltebur), men med to elmotorer og 40kWh batteripakke ender totalvekten opp på 1.400 kg.

Det spartanske interiøret domineres av to Recaro-stoler (noe baksete finnes ikke), og mye bruk av Alcantara. Det foreligger dessverre ingen planer om å gjøre noe med konseptet, noe som betyr at det mest sannsynlig vil forbli en one-off. En god nyhet er det imldlertid oppi det hele. Bilen vil komme på besøk til Norge i mai, og da kan du få ta en nærmere titt på hvordan en elektrisk kompaktbil egentlig burde se ut.

Dette kaller vi heftig parkering

Video: Se hvem som skal fronte elbilsatsing