Kul bil – men den har ett stort problem...

Her var Honda tidlig ute.

Det finnes en del Honda Element i Norge også, men modellen ble ikke importert på vanlig måte.  
Det finnes en del Honda Element i Norge også, men modellen ble ikke importert på vanlig måte.  

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg har hatt en Honda Element i seks-sju år nå og er kjempefornøyd, men...

Det som ikke ble nevnt og som jeg ikke så da jeg kjøpte den, var at den har veldig lav tilhengervekt og det er leit. Har dere en løsning på dette?

Benny svarer:

Hei du! Honda Element er en spesiell og litt uvanlig bil i Norge.

Den ble aldri tatt inn på regulær import av den norske importøren. De bilene som har kommet hit er enten brukt importerte eller såkalt gråimport.

Bilen er i mine øyne ganske tøffe og praktisk. Dette er vel egentlig en crossover - fra før den gangen begrepet i det hele tatt var oppfunnet.

God bakkeklaring, detaljerer på karosseriet som sladrer om at den tåler en liten støyt, samtidig som den er både romslig og praktisk med de feilvendte bakdørene som gir super adkomst til bakseter og varerom.

Ryktene sa også at disse kunne spyles med vann innvendig om de ble skitne. Uten at jeg tror jeg skal anbefale noen å gjøre akkurat det...

Element var først og fremst beregnet på mennesker som hadde behov for å ha med sykler, telt og fiskestenger, surfebrett og fallskjermer - altså for folk med en aktiv livsstil.

At bilen er utstyrt med Hondas driftsikre og 159-hesters sterke 2,4-liters bensinmotor gjør heller ikke saken dårligere.

Honda Element er vel egentlig en crossover fra før begrepet ble oppfunnet. 
Honda Element er vel egentlig en crossover fra før begrepet ble oppfunnet. 

Smart Honda: Du tror det nesten ikke før du får se det

Fortsatt en kul bruktbil

Men Element har altså en betydelig ulempe. Lav nyttelast og lav tillatt tilhengervekt. Veldig mange av bilen som ble registrert i Norge var varebiler, med to seter, grønne skilter og lave avgifter.

Men nyttelast på bare rundt 300 kilo i varerommet om man er to mennesker i bilen, det er lite.

Nå er mange bygget om til stasjonsvogn og femsetere etter 10-års regelen og det gjør ikke saken mye bedre. Er den fem stykker i bilen kan man i prinsippet nesten ikke medbringe bagasje, på grunn av den lave nyttelasten.

At den tillatte tilhengervekten er bare på 680 kilo (for både vare- og personbil) gjør den også upraktisk som arbeidsbil. Dessverre. Dette er ikke bilen for tunge tak.

I en Honda Element får man med mye, men pass på vekta!
I en Honda Element får man med mye, men pass på vekta!

Det var nok definitivt en av grunnene til at importøren ikke ville ta den inn til Norge, sammen med at bensinmotoren ga høye avgifter og dermed for høy pris.

Noen løsning på dette har jeg dessverre ikke. Det finnes nok ikke.

Men om man ikke skal dra med all verdens vekt, så er faktisk dette fortsatt en kul og litt annerledes bil.

Honda Element: Her kan du bruke hageslangen innvendig

Les også:

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Les også: Her kan du kjøpe ditt eget bilverksted