Litt stresset, litt distré med hodet fullt tanker. Da er det bare så fort gjort.

Det å gripe tak i feil fyllepistol for så å fylle bensin på dieselbilen...

Flere enn 4.000 nordmenn gjør dette i løpet av ett år.

Så lenge man ikke starter bilen (veldig viktig....), men oppdager fadesen før det – så går det som regel ganske bra. Da behøver det ikke bli annet enn en kjedelig hendelse.

Men igjen - ikke rør tenningsnøkkelen! Ta kontakt med en bilberger og få bilen din til et verksted.

Om du ikke har rørt tenningsnøkkelen, er det vanligvis bare å få tømt og renset dieseltanken samt å skifte dieselfilteret. Det behøver ikke bli så dyrt.

Men på en del nyere biler er det en del jobb med å demontere dieseltanken. Ofte har ikke de moderne plasttankene noen tappeskrue heller. Så man blir fort sittende med en regning på noen tusen kroner her, uansett.

Rune hørte et smell – trodde han ble skutt på

Mange og dyre deler

Om man har startet bilen derimot. kan fylling av bensin på en dieselbil fort bli en ekstremt dyr affære.

For i motsetning til bensin så er en av dieselens egenskaper å smøre innsprøytingssystemet på bilen. Bensin gjør ikke det.

Det vil si at dieselpumpe, matepumpe, dyser etc fort blir ødelagte. Ofte med små metallspon som følge av manglende smøring. Metallspon liker moderne bilmotorer dårlig... Resultat: Mange og dyre deler må byttes.

Nytt bilmerke utsatt ett år

Motorbytte

Dessuten jobber nyere dieselmotorer med veldig høyt innsprøytningstrykk, ofte opp i 2.000 bar.

I svært uheldige tilfeller kan også feilfylling av bensin føre til belastningsskader på mekaniske komponenter som stempler, råder og veivaksel.

Da er det veldig ofte billigere å skifte motoren enn å reparere den gamle. Det koster sjelden under 100.000 kroner, men ganske ofte det doble.

Så det gjelder å være oppmerksom – særlig de som kan være distré og de som harmange tanker i hodet. Det motsatte kan bli kjempedyrt.

Advarer om DAB-dekningen: Kan være sikkerhetsrisiko

Video: Slik kjører du smartere og sparer drivstoff