Denne elbilen skal gå mye lenger enn konkurrentene

Debuterer i Geneve og skal klare 1.000 kilometer.

Designet lukter litt Maserati, særlig grillen. 
Designet lukter litt Maserati, særlig grillen. 

Det italienske designhuset Pininfarina er velkjent for de fleste bilinteresserte, og har opp gjennom årene samarbeidet med mange ulike bilmerker og tekniske firmaer.

Nå har de innledet et samarbeid med kinesiske Hybrid Kinetic Group, og resultatet er en firedørs sedan med såkalte selvmordsdører bak, kalt H600.

Som regel er det designet som stjeler mest oppmerksomhet når Pininfarina viser et nytt konsept. Linjeføringen er da også harmonisk på en veldig Maserati-aktig måte (særlig frontpartiet), men det er de påståtte spesifikasjonene under skallet som virkelig vekker nysjerrighet.

Interiøret har et visst preg av futurisme over seg.
Interiøret har et visst preg av futurisme over seg.

Mikroturbin gir lengre rekkevidde

For rekkevidden på elbilen er 1000 km, takket være et mystisk batteri og en rekkeviddeforlenger i form av en mikroturbin, sannsynligvis i samme gate som den skrinlagte superbilen Jaguar C-X75 (sist sett i verdens dølleste biljakt i 007-filmen «Spectre»).

Denne sørger for rekordsalg i Norge

Effekten fra de elektriske motorene gir til sammen over 800 hk, som fordeles ut til alle fire hjul. Dette gjør at 0-100 km/t skal gå unna på 2,9 sekunder. Toppfart er 250 km/t. Siden dette er et konsept, kan det være greit å ta tallene med en spade salt.

Stor touchskjerm er tydeligvis fremtiden i de fleste biler for tiden. 
Stor touchskjerm er tydeligvis fremtiden i de fleste biler for tiden. 

Ment som en forsmak

Innvendig er bilen delvis futuristisk, med tynne seter foran og Tron-aktig belysning i form av turkise lysstriper. En stor Touch-skjerm er integrert i midtkonsollen som går opp og ender rett under klokken midt på dashbordet. Ellers er det en utstrakt bruk av mørkt brunt skinn og treverk, på en litt annen måte enn man vanligvis ser det.

Denne fiaskoen kostet Opel dyrt

Bilen er ment å være en forsmak på en kommende produksjonsmodell, og Pininfarina har tegnet en intensjonsavtale med Hybrid Kinetic Group. Teknologiselskapet er basert i Hong Kong, og spesialiserer seg på elektriske biler.

Konseptet skal bli til en produksjonsrealitet. 
Konseptet skal bli til en produksjonsrealitet. 

Skal bringes til produksjon

I avtalen står det at man skal hjelpe til med å utvikle en ny elbil i luksussegmentet, fra konsept til klargjøring for produksjon. H600 konseptet er første steg på veien, i en avtale som sies å være verdt rundt 600 millioner kroner.

Det er derfor ingen tvil om at man mener alvor om å gjøre bilen til en realitet for rike kunder, med fokus på byer som Hong Kong og Shanghai. Avtalen med Pininfarina er på 46 måneder, så om en stund vil det ventelig komme flere detaljer rundt det mystiske batteriet og mikroturbinen.

Nå starter comebacket i Norge

Elbil i lyskryss-duell, se mer av Ampera-e i videoen under: