Det er liten tvil om at brødrene Tommy og Even Nerås er over gjennomsnittet glad i å kjøre bil.

I mars 2000 kjøpte Tommy sin første nye Volvo, og siden har de to brødrene lagt bak seg over 1,8 millioner km med landevei i sine Volvoer. Det er for øvrig to ganger lengre enn tur/retur til månen.

Turene har gått både høyt og lavt fra Finnmark til Italia, men i all hovedsak langs fjord og fjell på Sunnmøre. Det tilsvarer et imponerende antall timer bak rattet på fritiden. Ingen av de bruker bil i jobbsammenheng, og heller aldri har de måttet kjøre mer enn 20 km, én vei, til og fra jobb. Altså kommer milene av rein og skjær lidenskap for bilkjøring.

Både Even og Tommy er utdannet mekanikere og jobber med bil og lastebil i det daglige. Det forklarer nok litt av interessen.

Sammen har de to brødrene hatt mange biler.

Var en dyr bil for 17 år siden

Den begynner å bli godt voksen, men det er sannelig ikke lett å se utenpå. Foto: Privat.
Den begynner å bli godt voksen, men det er sannelig ikke lett å se utenpå. Foto: Privat.

– Volvo er merket som står hjertet nærmest, på grunn av driftsikkerhet, forteller de.

Den bilen som har utmerket seg spesielt er denne Volvo V 70 2,5D varebilen med grønne skilter. Brødrene har kjørt den i forskjellige tidsperioder og den skal helt sikkert aldri selges.

– Denne bilen har aldri sviktet, selv etter å ha tilbakelagt en distanse lik over 18 ganger rundt jordkloden, og det er derfor vi vil dele denne historien med Broom-leserne. Den ble kjøpt ny av Tommy hos den lokale Volvo-forhandleren Ålesund Bil, av en hyggelig selger som heter Atle Jacobsen. Prisen var ca 320.000 kr, og det var ganske mye for en toseters varebil på grønne skilter for 17 år siden, forteller brødrene.

Denne kilometerstanden tilsvarer 18 ganger jorden rundt. Foto: Privat
Denne kilometerstanden tilsvarer 18 ganger jorden rundt. Foto: Privat

Les også: Det er NÅ du skal kjøpe Volvo-klassikerne...

Lite trøbbel og få deler byttet

– Nå i dag, med over 730.000 km på telleren, får en mer forståelse for pris og at dette produktet var laget da ordet kvalitet fortsatt spilte en viktig rolle. Selv om det finnes slitne drosjer, hovedsaklig med stjerne på panseret, som har gått minst like langt, så er det spesielle med denne bilen at de aller, aller fleste deler og komponenter er urørt. Til tross for høy kilometerstand fremstår den som nesten ny!

Bilen har blitt godt passet på, med jevnlig service og tilsyn, men like mye brukt både sommer som vinter.

– Det er ganske imponerende at bremseskivene bak ikke ble byttet før ved 400.000 km. Det matcher ikke mange av dagens biler. Kan vel ikke unngå å tenke at kjørestil spiller inn her... Det skal dog, i rettferdighetens navn, sies at bilen har vært lakkert. Ikke på grunn av skade, men slitasje etter mange mil i vestlandsk kystklima. Motor og gir er urørt, og da vil vi fremheve at det også innebærer både turbo, EGR-ventil, glødeplugger, dieselpumpe, ventilmekanisme og også aircondition-pumpe. Servopumpe har ikke vært skrudd på eller byttet! Er ikke det imponerende, spør de?

Kun et fåtall deler har blitt byttet i løpet av alle disse kilometerne, men  ny lakk måtte til. Foto: Privat. 
Kun et fåtall deler har blitt byttet i løpet av alle disse kilometerne, men ny lakk måtte til. Foto: Privat. 

– Det samme gjelder hjullager bak, eksosanlegg, tannstang, og radiator. Ganske unikt er det også at bilen ikke har hatt elektrisk feil, bortsett fra svakheten på disse modeller, med panel i førerdør til vindusheisene. Den har vi fikset. Det samme med kupevifta som stoppet etter 522.000 km. Instrumentlyspærer lyser fortsatt, og faktisk lyspærene bak.

Det er en grunn til at denne Volvoen koster over én million...

– Motoren er solid og derfor populær i motorsport

Motoren er opprinnelig en konstruksjon fra Audi/VW, som Volvo brukte i sine dieselbiler fra 1979 til 2001. Den har også vært god, forstår vi.

– Ja den har vært helt fantastisk! På motorene bygget etter 1999, som vår bil, ble diverse deler forsterket av Volvo, blant annet råder og tykkere topplokksbolter, dette gjorde blokkene spesielt etterspurt til bilsport, til for eksempel Audi S2/S4 banebiler.

Hyppige oljeskift og god olje er noe av nøkkelen for å få bilen til å gå langt. Foto: Privat. 
Hyppige oljeskift og god olje er noe av nøkkelen for å få bilen til å gå langt. Foto: Privat. 

Dette er en robust konstruksjon, det har de to brødrene erfart.

– Absolutt! Denne motoren bruker hverken olje eller vann og er knusk tørr, i hvert fall etter at pakningen til registerdekslet ble byttet ut til stålpakning ved det fjerde registerreim-skiftet. Vil her gi noe av æren til Valvoline-olje, som vi ha brukt konsekvent i alle år.

I dag står den syvende registerreimen på motoren, og to dynamoer har de slitt ut. Drivstofforbruket siden ny har vært stabilt på ca 0,5 l/mil.

– Da clutch og svinghjul ble byttet ut ved 717.000 km, så det overraskende fint ut innimellom motor og gir, ingen lekkasje av noe slag å spore.

I april fikk Tommy sin nye Volvo XC60, siden har kjøringen avtatt noe for den trofaste V70-en, men her er det potensiale for mye mer, så den brukes fortsatt en del.

– Så ser du en blå, blank og fin Volvo V70 med R-støtfanger foran og med grønne nummerskilt i sladrespeilet, så er det antagelig en av oss som er ute og kjører noen flere kilometer på den trofaste bilen, avslutter brødrene Nerås.

Har du en bil som har gått langt eller har en spesiell historie? Gjør som brødrene Nerås, send oss bilder og litt informasjon. Til: redaksjonen@broom.no

Volvo GTZ: Dette er bilen Volvo aldri våget å lage

Video: Slik viste Volvo fram sin luksusbil, 164.