Noe av det lekreste vi har sett fra Mercedes

Feirer 50 år med stil.

Denne skal forsøke å ta innersvingen på Porsche Panamera om noen år. 
Denne skal forsøke å ta innersvingen på Porsche Panamera om noen år. 

Porsche Panamera vakte mye oppmerksomhet, da produksjonsmodellen ble avduket i i 2009. Bilen vant ingen designpriser, men til tross for et kontroversielt ytre, ble den en stor salgssuksess for merket, særlig i markeder som f.eks Kina.

Dette har gjort at mange rivaler ønsker en bil i samme gate for å vinne pengesterke kunder. Under årets utstilling i Geneve avduket Mercedes sin Panamera-rival: Mercedes-AMG GT Concept.

Det siste ordet avslører at bilen enn så lenge er et konsept, men det er ventet at bilen vil danne basis for en produksjonsmodell om ikke altfor lenge. Ikke minst fordi folk fra konsernet selv sa at bilen gir en sniktitt på designet til den kommende produksjonsmodellen.

0-100 går unna på 2,9 sekunder.
0-100 går unna på 2,9 sekunder.

Hybrid med 816 hk

Dermed vil altså Mercedes-AMG GT Concept gå i produksjon, med mindre noe fullstendig uforutsett skulle inntreffe. Under panseret finner vi 4-liters V8-motoren fra AMG som vi har sett i mange andre modeller, men denne gangen jobber den i selskap med en elmotor i et hybrid-system, hvor batteriene lades gjennom kjøring eller ved bremsing (altså ingen ladbar hybrid).

Nå starter comebacket i Norge

Total effekt er 816 hk, og ved å bruke 4Matic+ firehjulstrekksystemet går 0-100 km/t unna på under 3 sekunder. Mekanisk momentfordeling hjelper også på her. En effektboost kan sendes til bakhjulene for ekstra futt i visse situasjoner, og fungerer sannsynligvis som en KERS-boost av den typen man bruker i racing.

Man blir ikke akkurat anonym bak rattet i denne. 
Man blir ikke akkurat anonym bak rattet i denne. 

Ønsker å bli sett

Speilene er erstattet med kameraer på konseptet, men en produksjonsbil må nok ha vanlige speil. Paneler i grillen og inntak på sidene sender luft inn til motoren, og grillen er den herlige retro-varianten som man har begynt å bruke i det siste. Mercedes bruker også EQ Power+ som et merke på bilen, og det merket vil stå på alle kommende hybrider som har høye ytelser (inkludert Formel 1-bilene).

En liten skade kan koste flere titusener

Men det mest iøynefallende ved konseptet er selvsagt designet. Man har klart å lage en imponerende firedørs sedan, selv med et butt bakparti som har blitt malen på slike biler. Mercedes kaller selv designspråket for «Sensuell renhet» i typisk oppblåst PR-sjargong. Candyrød lakk og voldsomme 22-tommere med heftig bruk av krom, understreker at her ønsker eieren å bli sett.

En fin gave i anledning 50-års dagen. 
En fin gave i anledning 50-års dagen. 

AMG 50 år

Den direkte grunnen til bilens tilstedeværelse i Geneve er at AMG feirer 50 år i år, og derfor har man laget konseptet som en hyllest til bursdagsbarnet.

Men dette vil selvsagt bli markert på langt voldsommere vis når Frankfurt-utstillingen åpner i høst. Da er det ventet at Mercedes-AMG vil vise sin nye hyperbil, med mengder av teknologi hentet fra Formel 1-bilene til Mercedes-teamet som har dominert sporten fullstendig de siste årene.

Slik blir morgendagens SUV