Ser bra ut – men kan skape skumle situasjoner

Forbrukermagasin går ut med sterk advarsel.

En girspak er ikke nødvendigvis slik den alltid har vært, det skaper problemer. 
En girspak er ikke nødvendigvis slik den alltid har vært, det skaper problemer. 

De siste årene har det skjedd svært mye på innsiden av bilene. Sentralt her er infotanmentsystemene, som gjør at du via en skjerm styrer de aller fleste av bilens funksjoner.

Det har også ført til nytenkning rundt mange andre ting, som for eksempel girspaken.

Tidligere var dette som navnet sier en fysisk spak. Den var plassert enten mellom forsetene eller på rattet, og var både enkel og intuitiv å bruke.

Grunn til bekymring

Slik er det ikke lenger. For noen år siden begynte bilprodusentene å leke seg med alternative løsninger, som for eksempel hjul eller trykknapper. Først på de mest eksklusive bilene sine, nå har dette også begynt å komme i massemarkedet.

Og det gir grunn til bekymring, mener blant andre det amerikanske forbrukermagasinet Consumer Reports. De er blant de største aktørene i verden på kvalitetsundersøkelser og publiserer årlig en stor rangering av alle bilmerker som selges i USA.

I forbindelse med årets rangering, advarer de spesielt mot de nye girløsningene som ifølge Consumer Reports både ”forvirrer førerne og går ut over sikkerheten”.

Automatgir kan være en tikkende utgiftsbombe

Har vært dødsfall

De reagerer spesielt på at noen systemer mangler mekanismer som skal sørge for at bilen ikke ruller av gårde på egenhånd. Dette gjelder på modeller fra blant andre Chrysler, Jaguar og Audi.

Slik så automatgirspaken gjerne ut før, det har endret seg på mange biler nå. 
Slik så automatgirspaken gjerne ut før, det har endret seg på mange biler nå. 

– Problemet er at disse designene nå er overalt. De er forvirrende, de har feil og det har vært dødsfall som følge av dette, sier Jake Fisher som er sjef for biltesting hos Consumer Reports, i en uttalelse.

I sine egne rangeringer, trekker Consumer Reports nå poeng fra biler som ikke automatisk går til park når motoren slås av, eller når førerdøren åpnes mens motoren er i gang.

Drept av egen bil

Fiat/Chrysler-konsernet er blant dem som har innrømmet feil ved systemene sine. I fjor tilbakekalte de 800.000 biler, fordi det var fare for at de kunne rulle avgårde på egenhånd.

En spesiell dødsulykke vakte også stor oppsikt hjemme i USA. Skuespillerstjernen Anton Yelchin som blant annet er kjent fra Star Trek, ble drept av sine egen bil. Den begynte å rulle og klemte Yelchin mot et gjerde.

LES OGSÅ: Derfor har noen biler en ekstra girspak

Dette går ikke bra! Se mer i videoen under: