"Forspranget ligger i teknikken" er et gammelt Audi-slagord. Nå har de igjen tittet inn i glasskula. Denne gangen for å se litt på hvordan framtidens SUV kan bli. Sikkert også for å finne ut hvordan de kan høste et lite forsprang med den.

Det de fant er interessant og spennende. Resultatet sees på den store bilmessen som går av stabelen i Genève akkurat nå.

Karakteristiske, aerodynamiske detaljer både foran og bak er en fremtredende del av Audi Q8 sport concept. I tillegg har den en spennende og effektiv drivlinje med en 3-liters sekssylindret bensinmotor, kombinert med hybrid drivlinje. Med 476 hk og 700 Nm gjør den unna 0 til 100 km/t på bare 4,7 sekunder og har en topphastighet på 275 km/t.

476 hybride hestekrefter gjør bilen lynkjapp...  
476 hybride hestekrefter gjør bilen lynkjapp...  

En mer sporty utgave

Det første Audi Q8 concept ble vist frem under bilmessen i Detroit i januar, mens debutanten i Genève er en mer sportslig versjon av denne. Den over fem meter lange og to meter brede bilen vekker oppmerksomhet og tilbyr massevis av plass for både passasjerer og bagasje. Innvendig finner man store berøringsskjermer, Audi virtual cockpit og head-up display med såkalt "utvidet virkelighetsteknologi". Dette systemet supplerer utvendig visning av trafikkforholdene foran bilen med virtuell informasjon for sjåføren.

Takket være regenerering på 20 kW blir drivstofforbruket lavt på Q8 sport concept. Sammenliknet med en modell utstyrt med en vanlig sekssylindret TFSI-motor, bruker denne rundt én liter mindre drivstoff per 100 km, noe som tilsvarer en reduksjon i CO2-utslipp på 25 g/km.

Sjekk denne: Sjuseters SUV med sportsbil-prestasjoner.

Det Audi kaller "utvidet virelighetsteknologi" kan bli en viktig sikkerhets-nyhet etter hvert. 
Det Audi kaller "utvidet virelighetsteknologi" kan bli en viktig sikkerhets-nyhet etter hvert. 

Effektiv kraftpakke

For første gang kombinerer Audi en 450 hesters 3,0 TFSI sekssylindret motor med elektrisk drevet kompressor og et hybridsystem for regenerering. Generatoren er plassert mellom veivakselen og girkassen. Den kan også arbeide i motsatt retning – og dermed fungere som en elmotor. Når forbrenningsmotoren og elmotoren brukes samtidig, vil den elektriske motoren ha ytterligere 20 kW i effekt og ekstra dreiemoment på 170 Nm - noe som gir et totalt dreiemoment på 700 Nm. Resultatet er rask akselerasjon uavhengig av hastighet eller turtall.

I tillegg til to turboer har bilen en elektrisk kompressor som gjør at den kan akselerere raskt og på samme måte som kun har vært mulig med diesel- og el-motorer tidligere. Den elektriske kompressoren trenger ikke eksostrykk for å bygge opp kreftene, og eliminerer dermed turboforsinkelse – på samme måte som på Audi SQ7.

Flere av Audi Q8s designelementer er inspirert av Audi Ur-quattro fra 80-tallet. Den flate og brede C-stolpen og de markerte skulderlinjene over hjulene er to eksempler.

Les også: Denne SUV-en skal bli starten på en stor offensiv

Audi vil ha deg tilbake til sandkassen, se mer i videoen under: